fredag 13 januari 2012

Doft



Doftsinne och doftminne är viktiga för oss. De flesta av oss har doftminnen från barndomen. Så där luktade det hos mormor eller på vägen till badet en varm sommardag. Doften av nyvaken baby, den första parfymen eller den varma doften av nybakade bullar när man kom hem från skolan på lördagseftermiddagen sitter också kvar i minnet. Nu känner jag inte längre behovet av lyxiga parfymer men plötsligt började jag längta efter liljekonvaljedoft. Jag hittade en lotion med en lagom stark arom som jag mest känner själv. Kanske har min längtan ett samband med min farmor som alltid höll hårt i portmonnän, men då och då unnade sig en liten flaska konvaljparfym från EPA-varuhuset. Det var en pytteliten flaska som inte kostade mer än någon krona och när innehållet var förbrukat fick vi barnbarn överta den. När vi skruvade av korken kunde vi länge njuta av doften i den tomma flaskan.

2 kommentarer:

  1. Ja - tänk vad mycket en doft kan förmedla! Vi lär visst välja partner bl a efter doften
    t o m!

    Ändå har vi människor inte bråkdelen av doftsinne om man jämför med ex hundarna. Undrar hur det hade varit att ha den förmågan....

    SvaraRadera
  2. Liljekonvalj, en mycket underbar och underskattad doft!
    Precis som du skriver så förknippar man ju dofter med olika saker. Jag har ett mycket udda mysigt doftminne, jag gillar när det luktar - för i det här fallet är det mer luktar än doftar - riktigt het asfalt och avgaser! Låter det konstigt!?
    Men då är det så att jag förflyttas genast tillbaka till 60- och 70-talet i kalifornien!!

    SvaraRadera