torsdag 10 juli 2014

Vatten


Jag gick en kvällstur med vattenkannan. I mina stora vattentunnor börjar jag ana bottnen. Tack och lov för den gamla brunnen där vattnet hela tiden rinner till i långsam takt.


Gräsmattan knastrar under mina fötter när jag med vattenkannans hjälp går runt och ger konstgjord andning åt alla behövande i min trädgård.


I mitt privata spa är det högsäsong nu. Fullbelagt nästan dygnet runt! Och de regnmängder som vi blev lovade till helgen minskar i omfång ju närmare vi kommer. Det blir nog fortsatt torka i flera veckor framåt!



4 kommentarer:

  1. jaa Du först verkade det som det ingen sommar alls skulle bli. Men nu kan väl ingen klaga , det har ju varit
    underbart, vilka härliga nätter, att få sova till öppet
    fnster, det gillar jag. Hoppas det inte bliver några mygg i år, det har varit så fint. Men det är väl bara att bomma igen i så fall.
    ha det gott önskar Hajan

    SvaraRadera
  2. Vi är nog inne i torrtider nu! Och spartider vad gäller vatten. Även om vi har egen brunn som brukar ha rikligt med vatten så är det ingen självklarhet efter en vinter o vår med liten nederbörd, så här hushållas också och önskas nattligt regn. Men förväntas inte ändå, vi vet ju hur det brukar vara när högsommaren är på plats..
    Ha en härlig dag!
    kram

    SvaraRadera
  3. Nu gäller det verkligen att vattna, så att växterna överlever tills vår Herre behagar göra en insats.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  4. Hu, ja! Nu är det torrrrrrt. Igår kväll var jag tvungen att - med snudd på ångest - dra igång vattenspridaren över mina odlingar om något skulle överleva till idag. Jordgubbsplantorna till exempel, deras blad låg som slaka sillar ut över jorden. Inte bra ...

    Dessvärre har jag som stadsbo ingen egen brunn att ösa ur och den ynkliga 65-literstunnan jag fick på plats under stuprörsutkastaren var i och för sig full, men den lilla mängden räckte ju knappt till det mest akuta :o/

    Men så är det nu en gång för alla med det här "jordbrukarlivet". Är det inte det ena, så är det det andra.

    SvaraRadera