tisdag 1 juli 2014

På vandring i den tid som flytt


Jag gick med på en familjevandring vid Skäftekärr i går. Den outtröttlige guiden Gösta berättade för barn och vuxna om Ölands långsamma färd från södra delen av klotet till sin nuvarande plats.


Vid resterna av den ursprungliga Stormansgården (1500 år gammal) visade han många spännande saker ur sin medhavda väska som kopior av skålar och glas som hittats här. Roligt blev det också när det upptäcktes att några satt på stenar där järnåldersfamiljens toalett fanns. Det kan man fortfarande se på brännässlorna som växer omkring platsen.


Under det mäktiga valnötsträdets skugga började jag verkligen se fram emot den trädvandring som jag ska följa med på idag i Skäftekärrs vackra arboretum med cirka 140 olika arter av träd och buskar.



1 kommentar:

  1. Var med på en sådan vandring för några år sen som jag berättade för dig. Otroligt intressant. Jag hoppas ni fick fint väder!
    Kram

    SvaraRadera