tisdag 15 juli 2014

Härliga tider - blåbärstider


Så lockande - ett ris fullt med blåbär. Numera ett gott och nyttigt godis men tidigare en av kvinnornas viktigare inkomstkällor här på norra Öland.


Det berättas att Edit, som bodde granne med vårt hus, lastade alla småbarn på cykeln, for ut i skogen och plockade, plockade, plockade dagarna i ände. Hon sålde till ortens affär och kunde på så vis göra sig oskyldig från det gångna årets skulder.


För min del var det lite av ett lyxarbete. Jag tog med mig trädgårdspallen och satt bekvämt och plockade runt omkring mig. De blå bären är kanske inte riktigt mogna ännu på en del ställen. Om några dagar lossnar säkert skaften bättre när man plockar.


Men visst var det några härliga timmar innan regnet började. Chessie kunde inte annat än att hålla med där hon låg djupt nersjunken på den mjuka mossbädden och norpade ett och annat bär medan hon väntade.



4 kommentarer:

  1. Skulle gärna velat byta plats med den söta hunden, men
    om jag kommer ner på marken, kommer jag väl aldrig upp igen, ha ha så är det nog.
    Men visst är det härligt att hamstra lite i frysen, blåbär är ju så nyttigt.
    kramis från Hajan

    SvaraRadera
  2. Mmm så frestande gott! Solvarma blåbär i en tallrik med kall mjölk. Eller på morgonfilen.
    Hos oss är godsakerna inte färdiga ännu. Men den som väntar på ngt gott....

    SvaraRadera
  3. Vilken helt underbar bild på Chessie! Den borde du få in till någon fototävling, hörru!

    Vete fåglarna om jag vågar mig ut på någon blåbärsplockning i år, för fästingarna verkar hitta mig t.o.m. hemma på gården :o( Men nog vill jag bra gärna ha blåbär i frysen till vintern. Problem ... *suck*

    SvaraRadera
  4. Vi hade massor av blåbär här i Valleskogarna för två år sedan, förra året fanns det lite bär och i år ingenting. Man får köpa djupfrusna i affären i stället och det går ju också bra, men det är ju inte lika charmigt som egenplockade pinfärska bär.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera