söndag 13 juli 2014

Med fokus på det lilla


Jag gick en sträcka utmed en av alla våra vandringsleder i går. Vädret var lite skönare med fläktande vind och ett och annat skuggande moln.

Bild lånad frånWikipedia

På många ställen fick jag zickzacka på stigen för att inte trampa sönder myrlejonlarvernas vackra fångstgropar. Det finns tre arter i Sverige och alla tre lär finnas i det här området. De är fantastiska på att tillverka sina gropar, riktigt stora ibland, och när en myra halkar ner, stänker de upp ett sandmoln så myran fastnar i sanden.


I Böda ekopark finns det många olika slags barrträd och därmed också mängder av lustiga kottar. Här är det svarttallen som släppt ner ett av sina konstverk.


Rastplats stod det på en skylt, men bordet var redan upptaget.


Högsommar = fjärilstid. Här är det någon sort av blåvinge som undersöker johannesörten.




2 kommentarer:

  1. Jag tror att vi inte har myrlejon på Åland. Måste säga tror, när jag inte vet med bestämdhet:)
    Nu är också en ljuvlig tid, liksom våren och försommaren. Alla årstider har sina tjusningar att njuta av.
    En fin söndag önskas dig!

    Karin

    SvaraRadera
  2. så intressanta historier Du kan om allt. Detta om Myrlejonen till och med jag har hört förut.
    Jag tycker det är så skön luft i dag. Precis lagom
    bara för en dag. Sen får det väl gassa överallt,om
    det är så.
    kram Hajsn

    SvaraRadera