onsdag 23 juli 2014

Under de höga trädens skugga


Jag hade ett ärende till Skäftekärr i går. Jag skulle ta lite bilder från järnåldersbyn som nu är bebodd några dagar av järnåldersfolket med hövding Skafte i spetsen. Det var riktigt skönt att gå genom parken under de höga platanerna, planterade på 1860-talet.


Där kändes det riktigt hur viktiga träden är för vårt välbefinnande.


På järnåldersgården låg en liten flicka i halvskuggan av ett tält. Stackarn, tänkte jag, värmen har nog blivit för mycket för henne. Precis då hörde jag: "98, 99, 100...."


...och så reste hon sig och sprang för att leta efter kompisen som gömt sig någonstans.


Det såg inte heller ut att gå någon nöd på de två stora Linderödsvinen som bor på gården över sommaren. Den här ser nästan lite glad ut!



5 kommentarer:

  1. Det kan vara väldigt skönt att njuta av sommaren i skuggan :) Åtminstone ibland.

    Kram
    Anci

    SvaraRadera
  2. Håller med Anci, det är underbart i skuggan av härliga
    grenar, när värmen är som värst.
    Jag har nedrullat överallt i min lägenhet. Från klockan ett på dagen, har jag ingen sol, kätteskönt.
    Så är det bara

    SvaraRadera
  3. Das Schwein sieht wirklich aus,
    als ob es lacht. :-)

    Grisen ser riktigt,
    som om den skrattade. :-)

    SvaraRadera
  4. Tänkte på ditt bloggnamn; Ölandsvindar! Här har det varit Gotlandsvindar idag - vilket är tur för i den här värmen skulle man väl svimma annars. Det kom två riktiga tromber och en av dom slog omkull en av dom stora betongkrukorna som stod bredvid poolen. Ja, inte bara det, utan datorn, karta, pelargon på bordet, glasögon, badkläder och handdukar flög iväg. Som tur var gick inget sönder..... Den enda nackdelen är att all fukt i jorden torkar upp extra fort! Och på lördag blir det bevattingsförbud.....fast vi har ju egen brunn, men den lär sina snabbt nu!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  5. Ska tipsa Mirren om detta. De bor ju inte så långt från Skäftekärr.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera