söndag 20 juli 2014

Ute på heden


Jag tog en promenad på den torra heden, eller alvarsmarken som det heter här, alldeles vid Ölanda lilla flygplats.


Väldigt speciellt med de här kalkstenshällarna.


Det kryllar av pyttesmå fjärilar överallt. Snabbt rör de sig bland växterna och skulle jag hinna se vad det är för sorter måste jag nog fånga in dem med håv och titta ordentligt. Här är det en backtimjan som har fått fint besök.


Här har någon arbetat på ordentligt!


Den allmänna bastardsvärmaren sitter alltid på den lilafärgade klinten. Ett färgglatt inslag i det torra gräset.


Gulare än solen lyser den gula måran.


Plötsligt stiger det upp en myntadoft från marken. Jag har fullt av rödaktiga myntaplantor runt fötterna. Vattenmynta kanske, de växte runt ett nu uttorkat dike.


Och här har moder Natur lagt fram de finaste spetsdukarna!

3 kommentarer:

  1. Underbara foton! Nu har jag lärt mig en till insekt - allmänna bastardsvärmaren. Ska ha utkik efter denna nästa gång jag är på Öland :-).
    Kram

    SvaraRadera
  2. Det är ju ett helt lexikon bara att besöka din
    fina och vackra hembygd.
    Lyckliga du.
    kram Hajan

    SvaraRadera
  3. Så härliga bilder från heden och fjärilar och annat vackert.
    Ha det så gott!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera