söndag 5 februari 2012

Ät inte upp mina middagsgäster!





Nu har snöfallet avtagit och alla uppskottade gångar runt i trädgården fylls inte igen så fort man vänder ryggen till. Det är smala gångar till komposten, vedboden, fågelmatningsställena och friggeboden. Dessutom har vi den breda huvudgatan ut till garaget och gatan. Skönt att få någon dags vila från skottandet. När jag tittade ut i går fick jag plötsligt se någon som använde gångarna till att smyga runt vid fågelborden. Grannens katt! När jag knackade på rutan tittade han upp och försökte se söt och oskyldig ut. Vänligt men bestämt påminde jag honom om jaktförbudet som råder i vår trädgård. Han funderade några sekunder och valde sedan den vägen som leder tillbaks till hans revir. Klokt beslut! Mina små fåglar är ingen kattmat!

3 kommentarer:

  1. ... glad för din skull, och om du undrar var det hit det drog... Vilken tur att jag har en man som älskar skotta om jag inte snor mig ut nu innan han är vaken har jag inte chans... Vill jag det? Skulle inte tro det! Hade hellre joggat idag, men av det lär knappas bli något. Den där katten, verkar vara något av en ögontjänare men ändå lydig då du tog honom på bar gärning. Fördelen är ju att han syns bra emot snön som är nu ;-)

    Kram Ingela

    SvaraRadera
  2. Läste Ingelas kommentar ovan om att hennes man ÄLSKAR ATT SKOTTA! Min gubbe hatar det (och att gräva), så han får tvinga sig ut - och ibland är gångvägen till ytterdörren helt igensnöad och med tjocka isvallar. Däremot resten av infarten, där får vi för det mesta hjälp av en granne med traktor som tur är!

    SvaraRadera
  3. Hejsan!

    Men har du också en svart grannkatt på besök emellanåt? Skittrött är rätta ordet och när mannen p.g.a det eländiga vädret inte har varit här och hjälpt till ens med alla gångar, är man dubbelt less. Det är ju så kallt så man sitter mest framför brasan med en bra bok eller pysslar, för motionen och den friska luften får man ju av snöskyfflandet "ler". Nej tacka vet jag våren och en lång sådan så man får knalla runt med stövlar och stortröjan. Ha det gott, Karina.

    SvaraRadera