fredag 22 juli 2011

Veckans föredrag i hamnen: Geologi

Jag har ju haft lite stentema den här veckan och det kan ha att göra med veckans onsdagsföredrag i Böda hamn som handlade om Ölands utveckling ur geologisk synvinkel. Som ni ser på översta bilden lockade föredraget både tvåbenta och fyrbenta åhörare. De vackra runda stenarna på de andra bilderna hör egentligen inte alls till Öland. De kommer från Småland och rullades hit av inlandsisen. Mer än 30 mm regn kom det igår, varmt och dimmigt, rena regnskogsklimatet har vi idag. I natt var det ett väldigt blixtrande på himlen och precis när jag kommit till upplösningen i den engelska deckare jag låg och läste, försvann elen och det blev becksvart. Nästan lite kusligt!

5 kommentarer:

  1. Underbar bild med åskådarna!
    Här blev det också ett förfärligt åskväder, det blixtrade oupphörligt,mer än jag någonsin sett.Strömavbrottet blev dock väldigt kort så det inkräktad inte på min läsning. Hoppas det blir en skön helg på Öland!

    SvaraRadera
  2. Hej på dej Kerstin, ja du det artar sig till en blöt sommar... kanske inte så annorlunda just den här veckan med tanke på all fruntimmesrsträngsel.

    Vet inte för jag kom att tänka på ditt bak då jag såg alla bakar på bänken där i hamnen... kul med vovven som ser rikligt intresserad ut, så där är vår Charlie också han vill också som vi ;-)

    Även jag önskar dig en skön helg! ... kan man beställa en minus regn och åska? Då gör jag det! Kram Ingela

    SvaraRadera
  3. Ja, vilket väder som ni har haft på er sida av landet.
    Må väl
    /Ingemar

    SvaraRadera
  4. Härlig bild på åhörarna!
    Ja kusligt måste det ha blivit innan du somnade!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Den översta bilden är fantastiskt bra!

    SvaraRadera