torsdag 21 juli 2011

Mera sten

Stenindustrin har under århundranden varit en av Ölands viktigaste inkomstkällor. Bara 10 % av Sveriges yta är täckt av kalksten, så den är efterfrågad och en bonde här kunde få mer betalt för en tillskuren kalkstensplatta än vad han tjänade på sitt lilla jordbruk under ett helt år. Här och var finns det gamla avslutade stenbrott men mycket av dagens stenbrytning är koncentrerad till Stenkusten på västra sidan upp norr om Borgholm. I natt har vi nästan regnat bort och mer ska det bli. Trist för alla semesterfirare som kanske satsat allt på den här veckan. Tråkigt också för öns företagare som måste få in större delen av årsinkomsten under några få sommarveckor. Men jag klarar mig! Jag tror att jag ska baka lite idag.

7 kommentarer:

  1. Nej, varför gråta över spilld mjölk, eller kanske det uttrycket inte var riktigt passande i sammanhanget. Alltnog Bak verkar vara ett passande ämne för dagen. Ha det gott strax tänker jag stryka men först hälsa på ett par till. Kram Ingela

    SvaraRadera
  2. Va vackert det är med all denna sten.
    Och det är väl typiskt att det regnar när det är "fruntimmersveckan", ALLT får vi damer skulden för.
    KRAMAR
    Eva

    SvaraRadera
  3. Såsom varande något av en stengalning skulle jag gärna besöka era öländska stenbrott, både ur bruk tagna och sådana som fortfarande har verksamhet. Jag vet inte vad det är med sten som fascinerar mig, men något är det. Kalksten är dessutom såå vacker! Fast det är klart, inte går ju vår röda, åländska rapakivigranit av för hackor den heller :o)

    Här regnar det också, oavbrutet sedan morgonnatten. Imorgon får det allt lov att hålla upp, för då ska jag iväg och självplocka vinbär!

    SvaraRadera
  4. Då fick jag veta, det jag funderade tidigare:D. Du visar vackra vyer!
    Lycka till med baket!

    Karin, också bland degarna
    Kram!

    SvaraRadera
  5. FINA stenbilder...Stenar är svåra att måla av upptäckte jag då jag var på stranden..intressant vetande om sten...
    Jaså det regnar ....brorsan min är i Löttorp denna vecka,bor precis mittemot fyren där Stephan Lund bor och målar....otroligt vackert ställe har han vid fyren där!!!! Vi fick komma in i hans hus och det var en upplevelse, Som att komma 100 år tillbaka ......kram Karina

    SvaraRadera
  6. Vackra bilder från ett mycket vackert landskap. Det där med vädret kan vi ju inte göra något åt, men visst är det tråkigt.
    Må väl
    /Ingemar

    SvaraRadera
  7. ...att det var härliga bilder på rätt typ av natur! Jag gillar nämligen det jag kallar hällmark, alltså mark med ytterst lite jord och massor av sten!!
    Här regnade det i natt och i morse, kom hela 16 mm, så idag behövde jag inte vattna. Istället har jag mätt upp ytan på gavelsidan där jag ska sätta ett träd (+ lite annat) och lägga på en massa sten. Skulle ha börjat grävt också, men det var 27 grader varmt och fuktigt så det grejade man inte. Istället åkte jag in till Hemse och shoppade!

    SvaraRadera