lördag 16 juli 2011

Hönsgård

Hönsgård brukar oförstående män kalla de små gemensamma trevliga kaffestunder som vi damer (och ibland även herrar)brukar roa oss med ibland. I går var det verkligen rätt benämning när vi besökte en god vän och drack kaffe tillsammans i sällskap med hennes lilla trevliga flock av frigående höns. Den ståtliga tuppen vaktade sina hönor och varnade så fort något hotande dök upp. Lite pinsamt tyckte han nog att det var när han tog fel och varnade för rovfågel när det bara var en vanlig tornseglare, men även solen har fläckar som man säger. Många ogräsfrön tillintetgjordes i deras magar och även ett och annat vinbär åkte ner. Trevligt med deras småpratande och plockande runt fötterna.

8 kommentarer:

  1. Så vackra hönor, man blir lite sugen, undras hur det skulel uppskattas av grannar.
    ett tips, om matideerna tryter så har jag en kompis som bloggar för fullt. Var Dags Mat i min sidlist (mitt vattenhålsbloggen), rekommenderas varmt
    Ha en skön helg, här skiner solen

    SvaraRadera
  2. Vilken vacker ras är det där? Jag har haft sommarhöns några gånger, även ankor, men det är alltid lite jobbigt på hösten när man måste ta bort dom. Frigående vore det idealiska, men jag är rädd för att dom skulle få det kämpigt med två fågelintresserade hundar på samma område.

    SvaraRadera
  3. Hej på dej, denna lördagsmorgon. Vackra och fascinerande fåglar hos dig denna dag!!! Idag skiner solen, men det regnade minsann även i natt. Väntar tills det torkat upp något sen kanske jag om andan faller på ger mig ut med en pensel...

    Ha det gott kram Ingela

    SvaraRadera
  4. Trevligt sällskap till fikat ! De ser ju gulliga ut.

    Kram
    Anci

    SvaraRadera
  5. En önskedröm skulle det vara att ha trädgårdshönor som vandrade runt mellan caféborden och plocka i sig kaksmulor som fallit:), att få gå ut och ägga dem varje morgon
    Härligt att få se andras hönor i alla fall.

    Karinkram!

    SvaraRadera
  6. Oj så ståtlig tupp med sina damer.
    Jag har haft svårt att kommentera på din blogg,men genom Opera går det bra.
    Önskar dig o din man en trevlig helg!
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Fina höns av rasen Öländsk dvärghöna......Två av hönorna ger mig vars ett ägg/dag.Tyvärr är ju rabatterna också efterlängtat sprättutrymme, så nu har jag stängslat in grönsakslandet !!

    SvaraRadera