torsdag 14 juli 2011

Barbro på podiet

När jag arbetade på bibliotek för en massa år sedan, fanns det en hylla på barn- och ungdomsavdelningen som det alltid var trängsel framför. Det var L-hyllan. Först Lewis med böckerna om Narnia, sedan A Lindgren, välkänd för alla och på sista hyllmetern B Lindgren. Barbro Lindgrens böcker om Sparvel, Loranga, Masarin och Dartanjang, Jättehemligt mm mm trollband många barn. När jag tittade på Wikipedia igår innan jag åkte ner till hamnen för att möta Barbro, fann jag att listan på hennes böcker täckte två A4-ark och ändå fattades den vuxenboken som jag just höll i. Numera skriver hon enbart böcker för vuxna, säger hon, men jag tror nog att även en och annan tolvåring kan uppskatta hennes berättelser. Barbros förmåga att uppfatta små detaljer och återge dem i ett enkelt men träffsäkert språk, är fenomenal. Värme och humor präglar det hon skriver och titlar som "Sorgen och den lilla glädjen" och "Det är roligt att veta bäst"speglar tonen i innehållet. I augusti kommer en ny bok ut och den är jag nyfiken på. Barbro läste ur sina böcker, kommenterade ibland underfundigt och svarade på frågor från de drygt 30 personer som kom till hamnen för att lyssna på henne. Vi avslutade gårdagen med en promenad längs smultronfyllda dikesrenar. Får jag låna kameran så ska jag ta några bilder på dig, sa maken. Jovisst. Det blev ett foto från min snyggaste sida.

9 kommentarer:

  1. Visst kommer jag ihåg Barbro Lindgrens böcker. Men idag verkar dom nästan bortglömda. Jag visste inte att hon skriver för vuxna. Nästa gång jag kommer till biblioteket måste jag titta efter dom.
    Låter härligt med smultron.
    Bästa sidan helt klart.;-)
    Ha en bra dag!!!!!

    SvaraRadera
  2. Man lär sej nåt nytt varje dag! Visste inte att Barbro L skrev vuxenböcker..... Ska ha det i minnet när jag gräver i loppislådorna.

    SvaraRadera
  3. de böckerna kommer jag också ihåg, vore intressant att läsa en vuxenbok.
    tror nog att maken fångade även den andra sidan ;-)

    SvaraRadera
  4. Er innom deg for å helsa på og for å ønske deg fortsatt herlig sommer!
    Klem!

    SvaraRadera
  5. Har aldrig läst något av Barbro Lindgren, men det verkar ju som om man missat något bra!
    Har ju under åren alltid läst en massa, men det var ju barnböcker dom flesta så det är väl därför man missat dom.

    SvaraRadera
  6. Hej på dej!

    Det har varit en händelserik dag här därav mitt sena besök! Jag har helt klart något att berätta, skriver mer på min blogg sedan!

    Du, hade ingen aning att Barbro Lindgren även vänder sig till vuxna i sitt författarskap... nu kommer jag garanterat att kolla på biblioteket!

    Vad synd att han missade den andra för nu är jag allt lite nyfiken på den här damen ;-) Kram Ingela

    SvaraRadera
  7. Jag tycker det är konstigt att det inte är smockat med folk på bänkarna nedanför podiet. Men det kanske bjuds på så mycket annat på er sommarö. Annars tror jag att alla som läst henne älskar hennes sätt att skriva.

    SvaraRadera
  8. Visst är Astrid Lindgren otrolig..minns min farmor läste den första Pippiboken för oss barn, 1964-5 och den roade oss och farmor väldigt mkt...idag läser jag den för Ines 20 månader och hon älskar den..det är författarglans...den allra bästa..Kram Karina

    SvaraRadera
  9. Barbro Lindgrens bøker er populære i Norge. Vi har mange av dem på biblioteket der jeg jobber.

    SvaraRadera