onsdag 6 juli 2011

Blåeld och cikoria

Blåelden, som blommar i massor just nu är nästan en turistattraktion, men min favorit är den himmelsblå cikorian. En vackrare blå färg får man leta länge efter. Både blåeld och cikoria har själva vandrat in i min trädgård, kanske inte alltid på rätt ställe men vad gör det. De första hallonen lyste röda igår och jag norpade några på vägen till växthuset. Där inne hänger vindruvorna i långa klasar. Härligt! Nu ska jag ner till hamnen en sväng och lyssna på ett föredrag kl 9, dessutom ska jag ta betalt av alla andra som kommer för att lyssna.

2 kommentarer:

  1. Håller med dig, både blåeld ooch cikoria är det enormtt vackra blommor på - men själva växtsättet kanske inte är det roligaste. Men ta bort dom, neeej......

    SvaraRadera
  2. Blåelden är inte så utbredd på vår ö, men kommer starkt. Cikorian är nästan sällsynt, men finns. Jag hämtade hem några frön från Danmark för många år sedan och har nu tre vackra ståtliga buskage med cikoria. Jag håller med dig, det finns inte en vackra blå färg än cikorians. Den är himmelskt vacker.

    Karinkram!

    SvaraRadera