tisdag 19 mars 2013

Ung telefonförsäljare ringer till erfaren tant




Äntligen kom jag mig för att avsäga mig medlemskapet i en bokklubb som jag var med i. Det kändes skönt att det blev gjort. Jag köper bara någon enstaka bok och jag var trött på att behöva skicka in lappar varje månad. "Nej tack, jag vill inte ha månadens bok." Det gick knappt en månad så ringde telefonen. En ung man som genomgått telefonsäljarutbildningen där budskapet är gå på,gå på och låt inte kunden få en syl i vädret, hördes i andra änden. Vi vill tacka dig för att du har varit medlem , sa han. Vi skickar dig en alldeles ny bok. Jag, som inte tror på sådant, frågade misstänksamt om jag skulle betala 40-50 kronor i porto då. Nej det är alldeles gratis vidhöll den unge gossen. Det tror jag inte, sa jag, inget företag med krav på lönsamhet skänker bort saker utan att det är någon hållhake. Joo då, sa han, du får den alldeles gratis och dessutom får du ett nytt erbjudande varje månad. Hahahaha! Jag förstod väl det! Det var just det jag ville slippa sa jag. SKICKA INTE NÅGONTING!!!

9 kommentarer:

  1. Du har så rätt. Ingenting är gratis, det finns alltid en hake!
    Hoppas att ni har det skapligt idag. Här blåser det hemskt och är mulet, men ännu syns ingen snö till.

    Ha en fin tisdag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  2. Det borde vara förbjudet med telefonförsäljning!
    Här svarar vi inte alls om vi inte känner igen numret...utan att först ha googlat det och ser vad det är.
    Snöar här...våren känns avlägsen! :-(
    Men jag har annat att glädjas åt men det vill jag inte berätta här! ;-)

    Ha det gott i vintervädret!

    Steffe

    SvaraRadera
  3. hejsan, vsad duktig Du är som kan säga ifrån.Det kan inte jag,här har vi piller,karlsonger,strumpor, tidningar hua mig.
    jag har ringt och blivit av med kosttillskotten(bra). Då hittade jag på att
    min läkare sagt ifrån.Vet du då sade mitt barnbarn,när Du skall säga ifrån om strumpornas, ska Du säga att du bara har ett ben då.ha,ha,Jag tyckte det var bra.
    nu är alla karlsonger uttdelade, så det är skönt.
    kram lilla gumman från Hajan

    SvaraRadera
  4. Det var i alla fall vänligt av dig att lyssna på den unge mannen! Jag säger bara "nej tack" innan de ens hunnit starta sin svada och sedan lägger jag på. Oartigt kanske men effektivt.
    Irene

    SvaraRadera
  5. Det går ju an för oss som kan säga ifrån men det rings även till personer som är dementa och inte förstår vad det handlar om. Det övergår mitt förstånd att det kan vara tillåtet med denna telefonförsäljning. Ingenting borde vara bindande utan en namnunderteckning.
    Här kan jag inte bara säga nej tack och lägga på eftersom vi har en firma och det kan ju vara ett telefonsamtal som handlar om den. Men så fort jag har konstaterat att det gäller försäljning tackar jag för mig och lägger på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Alla företag har olika "dialersystem" som det heter, men alla fungerar ungefär likadant. Vi väljer inte själva vem vi ringer till utan det är vår dator som bestämmer det. Vi kan inte veta vilka vi ringer till och att säga att vi ringer dementa tycker jag påvisar okunskap då det inte är vi som väljer.

      Radera
  6. Ja man måste kunna säga nej till de envisa försäljarna, för visst är det så att inget är gratis! Nu känns våren avlägsen när det är så isande kallt och snön flyger runt i luften, inte alls kul!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Usch de är jobbiga de där enträgna telefonförsäljarna..lika bra att säga stopp på en gång innan de trycker på försäljar knappen, man får ju inte en syl i vädret. De ringer till min gamla mamma, och hon är så trött på de..
    kram Karina

    SvaraRadera