torsdag 14 mars 2013

Min trädgård - en scen för drama




Min trädgård är som en teaterscen med mycket drama, lite romantik, musicals och en och annan fars. Det är ingen klocka som ringer och ridå som höjs när föreställningarna börjar. Nej, man måste själv vara lyhörd och uppmärksam. I går svävade en havsörn runt, runt på den blå himlen. Han spanade intresserat ner på grannens katt som smög på stenmuren, helt omedveten om faran som hotade uppifrån. Katten var helt koncentrerad på den mus som letade frön nedanför muren. Alla hans rörelser var noga avvägda och gick i ultrarapid...och så plötsligt tog han ett hopp ner och musens liv var till ända. I samma ögonblick gav örnen också upp när katten försvann ner bland syrenbuskarna. I ett annat hörn av trädgården spanade sparvhöken. Obekymrad och ovetande om faran tog blåmesen ett dopp i smältvattnet i det pyttelilla fågelbadet. Hur skulle det sluta? Jo, sparvhöken som inte är van vid färdigförpackad snabbmat, speciellt inte i betongform, tappade intresset och flög vidare.

För alla som vill veta. En cm nysnö här, men 11 cm några mil härifrån. Så kan det vara på vår avlånga ö!

3 kommentarer:

  1. Precis så är det på naturens egen "teaterscen".
    Du beskriver det så bra. Även här seglar Örnie över bygden varje dag, på span efter någonting att äta...
    Vi har liknande aktörer att beskåda och njuta av.
    Ha en fin vintrig marsdag!

    Kram
    Karin

    SvaraRadera
  2. Vilken dramatik!
    Så är det när man har ögonen med sig och kan tolka naturen.
    Det var ett väldigt sött litet fågelbad. Jag har ett så fint ett på Stenstugu och funderar på om jag ska ta ner det hit till Odvalds. Fåglarna vill faktiskt ha vatten även på vintern!
    Här kom det också mycket snö på sina ställen. 3 dm på östra och norra delen av ön, men här vid mig bara ett ytterst tunt täcke.

    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  3. Gulle blåmesen, så söt den är i sin doppkopp! Och vad denna beträffar, koppen alltså, håller jag helt med Ingrid om att den är söt den med :o)

    Jag kan faktiskt rapportera att åtminstone ett blåmespar har börjat vårrusta i en av holkarna jag skruvade upp på husets långsida ifjol. Kul!! Då blir det nästan garanterat fullt i alla mina holkar det här året, det är jag rätt så säker på.

    Mindre kul är, att det fortfarande är jäklar så kallt på nätterna. Ja, inte är det nån sommarvärme på dagarna heller, men då lyser i alla fall solen rätt så mycket.

    Fortsättningsvis inte ett enda litet frö i jord. Dina har väl grott och börjat skjuta i höjden redan :o/

    SvaraRadera