torsdag 28 mars 2013

Stenen



Öland är inte bara sol och vind och fåglar. Det är sten också. Både stora kalkstensbrott och små envisa stenar överallt. Kalkstenen har under flera hundra år inneburit ekonomisk trygghet för många ölänningar, då den har varit (och är) eftertraktad över hela världen. De vackra, slipade kalkstenarna utmed stränderna har också burits hem i många fickor som turistsouvenirer från Öland. Men så har vi då de små envisa stenarna som är ett gissel för bönderna och alltid ligger precis där jag ska gräva ner en planta i trädgården. Mängder av dem har förvandlats till stenmurar på bekostnad av onda ryggar och såriga händer, men jag tror att ingen kan vara så stolt som en ölänning, som just färdigställt en vacker stenmur!



3 kommentarer:

  1. Både min far och farfar slet med dessa stenar på södra Öland. Min farfar var med och byggde flera av stenbroarna på Öland. Pappa berättade att många av ladugårdarna som fortfarande finns kvar i Triberga är byggda av stenar från Triberga borg.
    Glad Påsk!
    Annika

    SvaraRadera
  2. Jag bara ÄLSKAR sten och jag måste passa på att berätta en liten rolig historia. Min kusin Monica och jag var länge aktiva inom bonsaisällskapet och där håller man på väldigt mycket med vackra stenar som ska komplettera bonsaierna.
    Så en dag kom hon hem till mig hade en en jättesnygg liten sten med sig och gubben och jag beundrade den väldans - det var alltså en present till mig. Och så säger hon "Och den här stenen är väldigt gammal, flera miljoner år faktiskt!" Precis som inte alla stenar är gamla!!
    Rolle och jag började skratta och även kusinen när hon kom på vad hon sagt - och tänkt!
    GLAD PÅSK
    Susie

    SvaraRadera
  3. Öland har mkt som är snyggt,och hav och blommor och stenar..och guldockra och grått..snygga färger--Öland, lyllo dig som bor där..Kram Och gla påsk//Karina

    SvaraRadera