lördag 2 mars 2013

Ett vårtecken


Här var det ebb! En stor del av Grankullaviken ligger frilagd 

Björktrasten som övervintrat här, är glad över de nya möjligheterna till att hitta mat

Jag spanar överallt i trädgården efter de första vårblommorna men snön håller sig envist kvar. Vid söderväggen, där jag stoppat ner mängder av smålökar, är det fritt fram för vinden från havet, som har placerat en stor snödriva precis där. Men vi åkte en mil söderut i ett ärende och plötsligt börjar jag ge order till maken. Stanna! Backa! Han muttrar förstås något om allmän väg och trafikregler, men där mellan några staketbräder fick jag se årets första snödroppar. Det blev en suddig bild innan maken petade i ettan igen och körde vidare. Vid havsstranden kan man tro att även vi vid Östersjöns kuster har fått ebb och flod. I den inre viken vid fyren Långe Erik ligger just nu stora sandbankar i dagern, till glädje för en del fåglar som går där och plockar godbitar.

1 kommentar:

  1. Åh, vad härligt ! Nu längtar jag efter våren :)

    Kram
    Anci

    SvaraRadera