lördag 9 mars 2013

Kvinnodagen

Vi frigjorde oss och kastade BH-n på 60-talet, men tog snabbt tillbaks den igen eftersom det var bekvämare att ha den på.

Vi hade vår egen plats i köket ända tills epitetet "stjärnkock" skapades och alla män tog över spisarna. Ditlurade? Tja, ibland övergår kvinnans list mannens förstånd. 



Hårda vindar, kornsnö och minusgrader! Det verkar bli en lördag för inomhussysslor. Bra, då kanske de sista fröerna som ska försås äntligen kommer ner i krukorna. I går var det internationella kvinnodagen. Gör den någon nytta? Tja, förhoppningsvis gör den det i alla de länder där kvinnorna fortfarande betraktas som mer eller mindre värdefulla ägodelar. Här i Sverige pratas det så här års alltid om bristen på kvinnor i kommun- och företagsledningar. Kan det vara så att vi kvinnor inte är så dumma att vi vill offra de bästa åren av vårt liv för andras företag, där vi ändå är glömda dagen efter pensioneringen? Nog om det! Härlig lördag önskar jag er alla!


2 kommentarer:

  1. Dessvärre är det mest i Norden som vi kvinnor är mera jämlika än på många andra ställen i världen. Så kvinnodagen behövs säkert för att påminna.
    Och visst är vi kvinnor kloka:D
    Här skiner solen över vårt kalla landskap (-9 grader) just nu.
    Ha en fin lördag du med!
    Kram
    Karin

    SvaraRadera
  2. O vad jag känner mig som kärringen mot strömmen! För det första: Jag tyckte det var förskräckligt när kvinnorna började lägga bort sina behåar men så småningom var även jag där. Sen har jag liksom aldrig hittat tillbaka. Jag sätter på mig en när jag ska snygga upp mig men tar av den så fort jag bara ken. Jag står inte ut med det som sitter åt och trycker. Behå med bygel är bara inte att tänka på.

    Inte heller vid spisen har jag lyckats. Min man tyckte att han blev något av en expert när ha för något år sedan lyckades lära sig att koka ägg! Sen är det för det mesta han som brygger kaffet eftersom det är han som dricker det. Längre än så har vi inte hunnit i det här hushållet.

    Internationella kvinnodagen har han antagligen aldrig hört talas om. Så är det.

    SvaraRadera