måndag 15 juli 2013

Trångt och trivsamt

En något försenad blomma till kronprinsessan

Vädret växlar snabbt på en ö. Sist vi var ute och åkte hamnade vi plötsligt i ett tjockt dimbälte

På 136:an kan vi åka spark mitt på vägen under vintern. Svårt att tänka sig så här års!

I går vajade flaggorna över Öland när vi firade kronprinsessans födelsedag. Ölands nationaldag säger en del och visst, vi kan väl ha en Ölandsdag, men kanske inte precis när vi som är bofasta här försvinner bland alla turister. De här veckorna är befolkningen utökad med hundratusentals personer och det är trängsel överallt. Vi undviker att ge oss ut på vägarna, speciellt när det inte är badväder, för då ska alla ut och åka och det bildas snabbt milslånga köer med många livsfarliga omkörningar som följd. Men idag skiner solen och det är inte heller stugbytardag, så vi har planerat en resa söderut på ön. Mer om det i morgon.

2 kommentarer:

  1. Ack ja, jag känner igen det där med att man helst undviker att röra sig på sin egen ö när turistsäsongen är som allra mest intensiv. Fast på något vis känns det i år som det inte alls är mycket folk här på Åland. Men det kan förstås vara min högst personliga upplevelse av det hela, eftersom jag, som sagt, inte rör mig mycket bortom "Rucklets" rågränser :o)

    Igår e.m. besöket jag en av mina kusiner ombord på deras segelbåt i den ena av Mariehamns fina gästhamnar och mästerna stod i alla fall som spön i backen, som brukligt är i juli.

    Idag ska jag nog mecka lite mera med mitt spikband. Idéerna flödar! Ha en bra, hördu :o)

    SvaraRadera
  2. Hej Kerstin
    Ja, tänk vilken skillnad det är på vinter och sommar på flera vis. Köra spark på 136:a känns verkligen avlägset just nu. När det gäller turisterna så har vi likadana "bekymmer" i vissa av kustsamhällena här i Bohuslän.
    Ha en fin vecka!
    /Ingemar

    SvaraRadera