tisdag 30 juli 2013

Ett bedrägligt lugn

Den vackra vägen som leder till järnåldern

Moderiktigt klädd järnålderskvinna

Här kan man trä sig ett eget halsband


Eldvakten i stora huset passar på att laga sin sko

Bågskytte, en livsnödvändig kunskap under järnåldern

I Skäftekärrs järnåldersby var det järnåldersdagar i veckan som gick. Under fyra dagar lever en grupp historieintresserade personer på järnåldersvis och håller samtidigt öppet för besökare. Trots att det var sommarens värmerekord under en av dagarna besöktes byn av nästan 1000 personer, som ville uppleva stämningen och ta del av historien. I dag råder ett avkopplande lugn över livet i byn men så var det sällan på 500-talet. Hotet från Bornholmarna och andra fientligt inställda grupper av utsocknes, hängde hela tiden över människorna här och en ständig vakthållning var nödvändig.


3 kommentarer:

  1. Uh, jag är lite ur fas när det gäller kommenterandet ... Dagarna går så fort att jag nättopp hänger med. Busy, busy hela tiden och tycker att jag planlöst fnattar än hit och än dit. Det ska f*n ha koncentrationssvårigheter den här tiden på året!

    Här på Åland är årets Vikingamarknad precis avslutad. Jag brukar faktiskt besöka den varje år, men så icke denna gång. Den här sommaren har jag tills vidare inte gjort någonting annat än häckat vid mitt ruckel - bortsett från den korta dagsturen ut till goda vänner i en av skärgårdskommunerna.

    Det är eremitvarning här, det är då ett som är säkert.

    SvaraRadera
  2. Ser mycket intressant ut! Ett jättejobb alla gör på Skäftekärr. Tyvärr finns våra nävar djup nere i målarpytsar just nu men det ska bli turer till Norr innan sem är över!

    SvaraRadera
  3. Oj, så mycket jag skulle vilja hinna med. Också en tur till Öland när järnåldern beger sig. Intressant som vanligt!
    Kram
    Karin

    SvaraRadera