torsdag 7 augusti 2014

Slit och släp


När jag pysslade med förberedelser till hembygdsdagen i går, föll mina ögon på det här porträttet av en familj här i socknen för mer än 100 år sedan. Nystrukna och fina i ljusa sommarkläder! Men, tänkte jag, vilket enormt arbete som ligger bakom deras prydlighet. Tvätta för hand, skölja i havet, stryka med strykjärn uppvärmda på vedspisen, ofta stärkte man krås, kragar och liknande detaljer också. Tack och lov för dagens lättskötta material och de minskade kraven på välstruket.


Den vackra men säkert raspiga grammofonen skiljer sig också från dagens små apparater med perfekt ljudåtergivning. Det var inte alltid bättre förr!


Här är det i alla fall bättre än förr. I min nya odlingslåda växer det på och nu blommar den vackra,vita kaphyacinten, en ny bekantskap för mig. I dag är det hembygdsdagen så strax ska jag packa ihop allt jag ska ha med mig och dra iväg.



1 kommentar:

  1. så sant som du säger. MEN, efter fotograferingen så tog man av sig finkläderna och hängde in i klädskåpet igen.

    margareta

    SvaraRadera