måndag 3 oktober 2011

Herrarna




En väninna sa till mig: " Om man inte hittar gubben sin i folkvimlet kan man alltid leta där det är ett väldigt oväsen från maskiner eller ryker." Och visst stämmer det! De gamla traktorerna på skördefesten hade en klunga med herrar runt omkring sig och den gamla stenkrossen drog många intresserade. De män som kom på egen hand till min kryddförsäljning fick det svårt. Ska du inte köpa en påse med god kryddmix frågar jag. -Kryddmix??  -Ja som man kryddar maten med. Men du kanske inte lagar mat. -JO, det gör gör jag ibland (förnärmat). Men min fru är här någonstans. Fråga henne. -Ja men ta ett eget beslut nu och överraska henne med lite ny piff på maten. - Mjaa (svettigt skruvande)Där borta kommer hon (lättad). Det här upprepades gång på gång under tre dagar. Undantag var de unga männen som glatt botaniserade bland kryddorna från Ölands Örtagård och köpte flera påsar.

8 kommentarer:

  1. Unga män lagar kanske ofta mat,o vågar använda kryddor!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Tur att de efterkommande leden har blivit försigkomnare:)

    Karin

    SvaraRadera
  3. Ja, dom är sig lik , karlarna, men dom yngre tar snart vid och då blir det nog andra bullar eller kryddor kan man säga.
    Ha en fin höstdag.
    KRAM

    SvaraRadera
  4. Känner igen det. Min gubbe lagar inte mat (även om han ibland tror att han gör det, alltså när han nån gång per år stekt falukorv eller lövbiff och kokat potatis till sig själv) däremot skulle han kanske våga köpa på sig kryddor. Han gillar nämligen kryddad mat!

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Under kommentarsrutan finns :kommentera som:där väljer du,skriver ditt namn,namn på din blog,o sen kommentar!
    Kram!
    Märta

    SvaraRadera
  6. Haha där ser man ;-) Här är det nog både och faktiskt. Mats gillar att laga mat och kan jag kan nog säga att båda sönerna behärskar köket men kanske inte helt villigt. Töserna är riktigt duktiga. Yngsta dottern kan koka soppa på en spik... och allt blir lyckat. Själv då? Jo, jag kan nog, men tycker oftast att det är så erbarmligt trist... efter att ha lagat storkok i rätt många år. Men ibland glänser även jag till. Knappt så jag ens själv tror det ;-)

    Egentligen skulle du ju samtidigt som du stod här gjort en statistisk undersökning. Mer typ officiellt ;-) Kram Ingela

    SvaraRadera
  7. Det er nok likt seg både hos dere og her når det gjelder herrenes matlagning! De på vår alder har aldri hatt så mye med mat å gjøre annet enn å eta den! De yngre er like interessert i matlagning som damene tror jeg, men det er nok også individuelt!
    Ha en fin uke! Klem!

    SvaraRadera
  8. ja äta mat går bra men att överraska med lite spännande kryddor......

    SvaraRadera