onsdag 5 oktober 2011

En ros i oktober..





...är mera värd än en hel rosenrabatt i juli. Visst är det de allra första och de allra sista som gläder oss mest. En blåklocka i november eller en krokus i början av mars. Jag minns fortfarande det året jag hittade tussilago den 17 februari eller när jag tog in en ros på nyårsafton. I går gick jag och letade bland alla långa skuggor efter tecken på att lite sommar dröjer kvar. En försenad lilja knoppades i en rabatt och näckrosorna ger inte upp. Nu börjar de vända sig mot solen. Det gjorde de aldrig i somras, då blommade de rakt upp. Även de inser att man nu måste ta vara på varenda liten solstråle.
Jag har just nu lite svårt att få mina kommentarer att fastna hos en del av er, men ni ska veta att jag tittar in då och då.

5 kommentarer:

  1. Hej Kerstin!

    Visst är det så, nu har man behov av att leta de där tecknen på liv i naturen. När Anna-Karin var hemma så bytte hon Webbläsare till mig till Google Crome som finns att ladda ner fritt på nätet. Sedan har det fungerat bättre, det är snabbare, bilderna fastnar bättre så även kommentarer. Prova vet jag!

    Kram Ingela

    SvaraRadera
  2. Det är härligt att det fortfarande finns rosor. Min favoritros fick en blomma som slog ut samma dag som pappas urnsättning var. Så det blev förstås den blomman som jag tog med och la vid graven. Minns för några år sedan att jag var ute i trädgården på annandag jul och plockade en liten bukett med blommor. Helt otroligt milt den vintern till skillnad från de senaste vintrarna.
    Här i Huskvarna blåser det ordentligt i dag och löven börjar trilla ned. Ännu har vi inte haft någon frost. Häromkvällen var vi ute med hundarna i mörkret och hörde ett konstigt fågelljud. Enligt grannen var det en ormvråk. Häftigt!
    Ha en fin höstdag på Öland.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  3. Rosorna ger sig inte i första taget! Hos mig finns det både blommor och knopp på både Schneewittchen och New Dawn :o)

    Det har varit ovanligt krångligt att få till några kommentarer de senaste dagarna - och stört omöjligt om jag klickat på "förhandsgranska" först :o/ På vissa bloggar har det inte funkat överhuvudtaget. På en del inte på JÄTTElänge. Jämrans irriterande :o(

    SvaraRadera
  4. Jag sällar mig till Ingela som skrev ovan att laddar man ner Google Chrome så fungerar saker och ting betydligt bättre...men text blir inte så snygg. Fast det får man väl stå ut med kanske!
    Dina bilder var jättefina och jag känner igen dina iaktagelser. Skulle också gärna se en riktigt mild vinter efter dom hemska som varit. Tror det var -89 i Stockholm som jag hade blommande självsådda penséer och rosor som blommade i mellandagarna. Underbart!

    SvaraRadera
  5. På engelska heter glasbär "Japanese Beautyberrie" vilket gör att man skulle kunna tänka sig en buske bara för namnets skull!
    Varför har vi svenskar så tråkiga namn på våra växterför? Kan det kanske vara för att vi använder latinet så mycket?
    Jag tycker vi döper om glasbäret till; "Japanskt skönhetsbär" - låter inte det bättre!?

    SvaraRadera