onsdag 6 februari 2013

Vår märkliga skog

Tujorna levererar underlag till kransar och gravprydnader varje höst

Mäktiga tujastammar

Jag fuskade och fotade av en skylt.Så här mycket snö har vi inte.

Det finns andra ovanliga träd också


Jag tog en skogspromenad i går. Vår skog här, Böda Kronopark, är inte lik någon annan! Det kan vi tacka jägmästare Bohman för. Han verkade här runt 1860-talet och han hade mani på konstiga träd. Han plockade hem fröer och plantor från världens alla hörn, en del tog sig och andra förde en vissnande tillvaro några år innan de försvann. Tujaskogen har förvandlat vår skog till ett turistmål. Under de höga tujorna är det tomt på all annan växtlighet och nästan en högtidlig atmosfär. Mycket riktigt så har det förekommit både bröllop och konserter där. Sorgligt nog kom det stormande paret Gudrun och Per förbi och drog med sig drygt 200 av de mäktiga träden men nya tujor är på tillväxt för att återställa den vackra skogssalen.

2 kommentarer:

  1. Den skogen skulle jag vilja se!
    Som jag kämpade för att få en tujahäck att överleva hemma på Stenstugu, men nu är den jättefin.

    De var duktiga de där männen som älskade att få frön och växter att leva.

    Här i Klintehamn hade vi Wöhler som i mitten av 1800-talet började att plantera hela det kala Klinteberget med en massa, för Gotland, exotiska växter och efter hans dagar fortsatte hans son Willy Wöhler pappans arbete.

    Bland annat skickade man efter plantor av bok, lärkträd, bergoxel och svarttall från Tyskland. Idag är det är jättemysigt att gå där på Klintebergets stigar i skuggan av bokskogen.

    Willy Wöhler gjorde också stora planteringar på Stora Karlsö och på Warfsholmen i Klintehamn.

    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  2. Hejsan Kerstin :-) Allt väl?
    Det är det här men riktigt trött just idag.
    Den skogen är riktigt fin där har vi varit och jag förstår att de måste vara en stolthet att bo i faggorna. Det blir glest mellan träffarna numera. Mycket eror det nog på mig att jag inte fått tummarna loss att ta tag i mitt liv. Men jag tänker ofta på dig! Kram Ingela

    SvaraRadera