onsdag 3 april 2013

Utan yllehalsduk




Tänk....i går kunde jag gå en runda i trädgården utan ytterkläder. Små vårblommor tittar upp överallt och fiskarna i dammen har vaknat till liv. Tjugo stycken räknade vi till nu. Vi hade nästan hoppats att några inte skulle ha klarat vinterdvalan. Hellre några i lite större storlek än ett helt stim av småfisk tyckte vi. Krokusarna däremot får gärna förekomma i stim. Ju fler desto bättre! Knopparna på körsbärsträdet  sväller i solskenet och kejsarkronornas uppstickande skott börjar öppna sig. Härliga tider! Höstlöven får ligga kvar någon vecka till för att skydda under kalla nätter. Sedan petar jag försiktigt bort dem runt blommorna och kör över dem några varv med gräsklipparen för att underlätta maskarnas arbete.

6 kommentarer:

  1. Wow - vad långt våren har kommit hos er! På vår tomt (alltså inte på resten av Gotland) är det fortfarande massor av snö, men det börjar tina bort lite i ytterkanterna. Blir det "lite" varmare är nog snön snart borta, förutom där vi har stora uppskottade vallar kvar i skuggan. Där kan det ligga länge än.....

    SvaraRadera
  2. Hej Kerstin!
    Finns bara en sak att säga...
    Underbart!!
    Kram
    /Ingemar

    SvaraRadera
  3. Här har varit en helt strålande fin dag och jag har varit ute på en promenad och suttit och fikat i solskenet tillsammans med en bloggvän. Så trevlig!!

    SvaraRadera
  4. Ja vilka fina bilder, och vilka härliga dagar
    vi haft här på fastlandet med. I natt skall inte jag bära in mina växter. Sonen var här
    och han trodde det skulle gå. Men jag lägger över en tunn hand-duk i natt i alla fall.
    Så fick jag forsytia av honom, han hade klippt
    träd och buskar i dag.Jag tror våren är på väg nu kram från Hajan

    SvaraRadera
  5. Åh ja så härligt det är man blir ju så glad av all sol ..naturen vaknar så smått. Jag har varit ute hela halva dagen o känner mig riktigt vårtrött nu..på ett makalöst härligt sätt.

    Så söta små blommor du hittat..och fiskarna i dammen..vilket vårtecken. Lovely.

    SvaraRadera
  6. Ljuvliga vårtecken! Får njuta av bilder på sådana ett bra tag till.
    Här vräker snön ner - i mängder....

    SvaraRadera