torsdag 2 augusti 2012

Uno - en sång- och dansman

Ett trettiotal personer lyssnade på Uno i Böda Hamn

Uno Magnusson, pensionerad folkskolelärare och numera mångsidig kulturarbetare

På sommarens sista morgonföredrag i Böda hamn, hade vi besök av Uno Magnusson. Uno inledde sitt anförande med att sjunga Frukostklubbens gamla signaturmelodi: God morgon, god morgon, hör hur vi sjunga glatt... Vi med några år på nacken minns Frukostklubben på P1 på lördagsmorgnarna. P1 förresten. På den tiden fanns det bara en radiokanal. "Knappt det" som Uno påpekade. Det var ofta långa sändningsuppehåll mitt på dagen mellan föredrag om gödsling och grammofonmusik. Vi hade så trevligt i hamnen denna onsdagsmorgon. Uno demonstrerade livfullt hur det gick till på de stora kalasen förr eller hur turerna gick på dansbanan. Eller berättelsen om mannen som var lite blyg och tafatt och misslyckades i sin jakt på den rätta. Kompisarna gav honom goda råd. "Du måste ge komplimanger" sa de. Han tog mod till sig, bjöd upp en stor dam i lika stor blommig klänning och lotsade henne runt dansgolvet. Hela tiden malde det i huvudet på honom. Vad skulle han säga till henne? Till slut kom han på det och på bredaste Ölandsdialekt, som jag inte kan återge sa han: " Du svettas inte så mycket för att vara så stor."

2 kommentarer:

  1. Ingen risk att han fick till det, eller hur!
    *fniss*

    SvaraRadera
  2. Godmorgon min sköna! I ditt sällskap får man sig tydligen alltid ett och ett annat skratt... det gillar vi och om jag talar för mig själv jag! Uno är ju kul även om det kan gå riktigt rått till ibland (som +2 kort i mångdubbel upplaga och att sen inte få lägga)... Att känna sig sval och fräsch är inte dumt, när andra noterar motsatsen är inget vidare... vissa saker säger man inte men avvägningen är svår mer för vissa än andra... tydligen...

    Önskar dig en härlig dag, möjlige får du användning för din solhatt. Gillar hatt och fattar inte varför jag höll i kronorna på ystadturen. Där fanns det då sannerligen utbud att snacka om. Kram Ingela

    SvaraRadera