tisdag 26 november 2013

Kransar

Krans av ärter och bönor som jag haft i 30 år

"Risig" krans som hängt med länge med olika dekorationer

Fin vaddstoppad tygkrans

Mitt nya tillskott. En ullkrans från "Rostiga tanten"


Jag började fundera lite över det här med kransar. Några sökningar på nätet visade att den runda formen utan slut förstås symboliserar evigt liv men också kanske en krona = makt eller helighet. Kransar bands ofta av städsegröna växter, också det en symbol för evighet. Hur som helst, det är fint med kransar, både snabbt slokande sommarkransar och de lite mera "eviga". När jag var liten skickade min farmor ibland roliga urklipp ur tidningar för att roa sina barnbarn. Vi var inte så bortskämda på den tiden. En historia minns jag fortfarande:
Fattigvården hade möte och oroade sig över en ensligt boende gubbe. Man beslöt att nämndens representant, herr Krantz, skulle göra ett hembesök. Han beger sig till stugan,knackar på dörren och ropar: " Hallå, det är Krantz från fattigvården," varvid gubben svarar "Häng den på dörren, jag är inte död än".

3 kommentarer:

  1. Det var verkligen fina kransar, så härligt med
    den med ärtor och bönor i. Jag tycker det är så
    härligt, de hänger ju med över Nyåret också.
    ha, hs sen plockar vi fram Tuppen och Hönorna
    det bliver roligt med. kram från Harriet

    SvaraRadera
  2. Så fina och vackra - och många - kransar du har! Jag har haft ett otal kransar under åren och jag har en stor och fin, men den sätter jag helst på dörren till biblioteket vid lilla altanen. Sen vill jag ha en stor båge till ytterdörren som har mycket glas, men det verkar ursvårt att få tag i nu för tiden. På julmarknaden i lördags hade dom två (jag fick dom att göra en åt mig förra året), men dom var inget snygga så jag avstod. Man kanske skulle försöka sig på att göra en själv. Band har jag, sen behöver jag "bara" resten.....

    SvaraRadera
  3. Vad roligt Kerstin. Jag har också krans nr 1 och 3! Nr 1 gjorde jag själv på föräldrarmöte på 80 talet, fick slagsida en gång då jag lyckade att få den att fastna på 2 spikar.... Nr 3 hänger ff med på min ytterdörr i "svalen" som vi säger i Göteborg. Bara rosetten har jag bytt några gånger. Minns att det inte var lätt att stoppa"korvarna" med ull. Rostiga tantens krans är fin!

    SvaraRadera