torsdag 24 mars 2016

Sommargäster

 
Nu står det några husbilar i hamnen och det blir allt fler bilar på parkeringen utanför ICA. Det är tillfälliga påskbesökare men också sommargäster, som nu kommer för att stanna många månader framåt. Jag tittar förstås efter sommargäster med vingar och jag kan rapportera att strandskatorna är här nu!
 
 
Tofsvipor finns det överallt. Både de som ska bo här över sommaren och de som rastar lite tillfälligt, för att fortsätta sin resa när de har vilat och ätit sig mätta. Man kan tro att det är is på stenarna på bilden, men det är torr kalksten som lyser vit. Dovers vita klippor i miniatyr!
 
 
Fågelkören får allt fler stämmor för varje dag som går och ute i min trädgård hör jag på avstånd tranparens rop, när jag går omkring och klipper av torra växter.
 
 

6 kommentarer:

  1. Ich habe hier letzte Woche
    die letzten Kraniche gesehen.
    So viel wie in diesem Jahr, habe ich noch nie gesehen.
    Jetzt kommen wieder die Gäste nach Öland.
    Bei uns dauert es noch 7 Wochen
    aber dann sind wir endlich wieder auf Öland.
    Schöne Ostern

    Jag här förra veckan
    sett de senaste tranor.
    Så mycket som i år, har jag aldrig sett.
    Nu kommer tillbaka gäster till Öland.
    Hos oss fortfarande tar det sju veckor
    men då vi äntligen är tillbaka på Öland.
    Vackra påsk....Marlise

    SvaraRadera
  2. Ja nu börjar vårsäsongen trots att det igår kom massor med snö på norra Gotland. Här hemma så fick vi flingor, men det låg inte kvar någon snö på marken - det var ju hela +4 grader! Men i Visby var det 10 cm som lag kvar hela dagen!! Usch.....
    KRAM och TREVLIG PÅSK
    Susie

    SvaraRadera
  3. Vad härligt med alla dessa fina fåglar där omkring dig. Jag ser verkligen fram mot att få komma ner dit och "fågelskåda" lite :)
    Stort tack för din vägledning till Hallnäsudd.
    Önskar dig en fortsatt GLAD PÅSK !
    Kram från Marie

    SvaraRadera
  4. Fantastiskt att de bevingade sommargästerna redan kommit till er!
    Här ligger snön djup fortfarande och vi har flera minusgrader på nätterna.
    Hoppas tranor, svanar och de andra som är på väg norrut gör halt hos er några veckor till - för sitt eget bästa...
    Glad påsk!!

    SvaraRadera
  5. Fina bilder du bjuder på som vanligt! Härligt att en del flyttfåglar kommit till ön tillsammans med en del större tvåbentingar.
    Ha en fin Påsk! Kram

    SvaraRadera
  6. Jag njuter som vanligt av dina fina bilder.
    Påskkram från Ingrid

    SvaraRadera