onsdag 12 augusti 2015

Zinnia

 
Zinnian hör till mina favoriter av frösådda sommarblommor. Den har en stadig stjälk och blommar länge. Något som jag inte har uppmärksammat tidigare är att den har en krans av små gula blommor i mitten.
 
 
En bekransad skönhet!
 
 
Den här tagetesen ska vara en ursprunglig form och fanns redan i Linnés trädgård under första hälften av 1700-talet. Roligt med växter som har en historia tycker jag.
 
 
Nu börjar det lysa blått i min frilandshibiscus och snart slår 100-tals knoppar ut. Den är faktiskt översållad med knoppar i år.
 
 

3 kommentarer:

  1. Så vacker din Zinnian är och det gula i blomman är fin kontrast till det övriga. Så fint du har fotat blomman med härligt ljus och så skuggorna som finns.
    Jag älskar hibiscusen med dess fägring. När dina slår ut så får du fram med kameran igen. :)
    Önskar dig en fin Onsdag !
    Kram från Marie

    SvaraRadera
  2. Kanske jag ska försöka så en kruka med Zinnia nästa år. Håller med dig om att den är väldigt vacker!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  3. Härliga blommor! Fantastiskt med blå hibiskus, så vacker.
    Lycka till med alla knopparna. Kram

    SvaraRadera