torsdag 6 augusti 2015

En titt in i växthuset

 
I växthuset börjar det bli skördedags nu! Även paret Koltrast har upptäckt det, så nu får jag fundera över vad jag kan hänga upp för dörröppningen för att förhindra deras framfart.
 
 
Jag ringde till en äldre man en bit härifrån. "Vad gör du" frågade jag, "njuter du av värmen?" Han svarade att han satt och snoppade krusbär och han hade precis gjort rödvinbärssaft.
Genast förflyttades jag till min barndoms rader av vinbärsbuskar och krusbärsbuskar. I källaren fanns det hylla efter hylla med vinbärssaft i flaskor men höjden av lycka för oss syskon var att bli bjudna på Findus apelsinsaft!
 
 
Numera dricker jag hellre vatten än saft men tackar inte nej till ett glas ädel druvsaft då och då. Mina egna druvor tuggar jag dock i mig som de är.
 
 

5 kommentarer:

  1. Håller med dig om detta med saften, jag kommer också ihåg mammas saft och syltburkar, Nät jag gifte mig på 50 talet var det Hallon, Blåbär och Jordgubbssaft som gällde. Herre Gud det var ett tomt skafferi om man inte hade något av det. Ha,ha man konserverade också. Nu köps ju allt, jobbigt att gå i skogen osv. Det är skönt att få ha varit med tycker jag.

    SvaraRadera
  2. Barndomen ja... och farsans kolloni som han hade hela sitt liv...mamma gjorde rabarbersaft, jordgubbsaft, vinbärssaft...jordgubbar gick jag och plockade direkt i landet och de smakade aldrig så gott som där...han hade verkligen gröna fingrar farsan till skillnad mot mig som inte är ett dugg intresserad av trädgårdsarbete...men det är vackert att titta på frugans blommor på balkongen!
    Igår var jag å köpte ett nytt objektiv...säljer mitt 500 till förmån för ett 600...en glugg från 2011 och använt en vecka om året så den var i skick som ny...så nu blir det 1 kg te å släpa på men det får man ta! :-)
    Ha en fin dag...vädret ser bra ut...men det sk***r jag i för nu har vi varit ute och farit i två dagar...Hjälstaviken i tisdags och igår då te Vingåker för å hämta gluggen...han var från Örebro och vi tog halva vägen var...så idag blir det hemmadag...inte en knop ska göras...frugan ska bort och jag ska sitta vid datorn och fika...hela dagen som sagt! :-)

    Steffe

    SvaraRadera
  3. Ich esse meine Trauben auch
    aber ich muss sie mit den Vögeln teilen. :-)
    Aber es gibt genug Trauben.
    Mein Vater war Förster
    wir haben im Wald, im Forsthaus gewohnt
    und uns komplett selber versorgt
    großer Garten und der ganze Wald
    alles wurde haltbar gemacht
    und konnte 5 Menschen ernähren.
    Eine schöne Zeit!

    Jag äter mina druvor också
    men jag måste dela med fåglarna. :-)
    Men det finns tillräckligt med druvor.
    Min far var en skogvaktare
    Vi har levde i skogen, i Forsthaus
    och levereras komplett sig oss
    stor trädgård och hela skogen
    allt har bevarats
    och kunde föda 5 personer.
    En trevlig tid!
    Kram Marlise

    SvaraRadera
  4. Underbart med egna tomater. Hoppas paret koltrast håller sig borta därifrån när du fått till dina lösningar till det.
    Gott med egen saft också. Minns barndomen... :)
    Nu äntligen lite sol och värme ! Kors i taket !
    Ha det gott !
    Kram från Marie

    SvaraRadera
  5. Det är härligt när man kan gå ut i växthuset och plocka mogna fina tomater. Nu har jag inte växthus, men dock en tomatplanta med små tomater på. Plantan ser lite konstig ut, men tomaterna smakar rätt bra.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera