torsdag 4 juni 2015

Vackert i blått

 
Vad är det som lyser så ulligt himmelsblått på alvarsmarkerna?
 
 
Jo, det är bergskrabban, Globularia vulgaris, som i Sverige endast finns på Öland och Gotland. Sedan får man åka ända ner till södra Frankrike och Spanien för att hitta den igen.
 
 
Tittar man riktigt noga är kronbladen ganska blekt blå men de långa ståndarna som sticker fram mellan kronbladen är helt fantastiskt knallblå.
 
I dag ska vi förbereda den grop på Skäftekärr där landshövdingen ska plantera ett träd på lördag. Alltid är det något att göra!
 
 

3 kommentarer:

  1. Danke für die Information, wie die blaue Blume heißt : Globularia vulgaris, wir haben sie gesehen, kannten sie aber nicht. Boel hat uns gestern schon erzählt, dass in Skäftekärr ein Baum gepflanzt wird....so schade, das wir nicht dabei sein können. Nächtes Jahr geht die 23. Woche über den 6. Juni hinaus und wir werden auch wieder zum Nationaldagen gehen. Wenn deine Rede in diesem Jahr auf YouTube landet, lass es mich bitte wissen :-) viel Erfolg!
    Kram Marlise

    SvaraRadera
  2. Den där blå blomman var en ny bekantskap för mig. Jag ser att du skriver att den ska finnas på Gotland, men jag undrar var? Vacker är den i alla fall och jag tycker att jag borde ha sett den.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  3. Vackra blommor! Har för mig att jag sett dem i södra Frankrike...

    SvaraRadera