måndag 15 juni 2015

Mera blått i dag

 
När man går utmed Ölands vackra stränder kan man hitta allt möjligt spännande.
 
 
Härom dagen hittade jag dessa intressanta växter. "Har hon blivit färgblind" undrar ni. Mera blått står det ju i rubriken idag.
 
 
Nej då, den här växten heter vejde, inte så vanlig men finns bland annat på Öland och Gotland. Den kan användas i växtfärgning och var den enda möjligheten att få blå färg på garnet förr i tiden. De första svenska flaggorna och karolinernas blå rockar färgades med vejde!
 
 
Linné hittade vejde under sin öländska och gotländska resa 1741 och påpekade också att ingen ölänning som han träffade på förstod att använda växten. Så småningom började importen av indigo till Sverige och användandet av vejde minskade betydligt. Kanske tur det för den ovanliga växten.
 
 
 

5 kommentarer:

  1. Kul! Hade aldrig hört talas om Vejde tidigare!! Det är precis som jag brukar säga; Man är aldrig för gammal för att lära sig nått nytt varje dag.....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  2. Nu har jag lärt mig något nytt. Kul att du delade med dig av din kunskap.
    Ha en fortsatt fin Måndagskväll !
    Kram Marie

    SvaraRadera
  3. tack får säga som vanligt, men så intressant Du berättar. Men det hade jag inte en aning om.
    Vacker kväll, syns att vi närmar oss Midsommarafton, det är ju ljust dygnet runt snart

    SvaraRadera
  4. Intressant att höra om vejde! Hoppas att den får fortsätta att finnas!
    Ha det fint! Kram

    SvaraRadera
  5. Kul med Vejde! Tack för info!
    Kram Karin

    SvaraRadera