torsdag 1 maj 2014

Vi hade trots allt tur med vädret!


Det blev ändå ett riktigt bra valborgsväder här på Öland, åtminstone om man var utrustad med varma kalsonger, vantar, mössa osv.


Det är så vackert med eldarna vid havskanten. Bilden ovan är från Sandvik där runt 200 personer samlats för att lyssna till kören Chorus Mixtus och min vårdikt.


Efter vårt framträdande satt vi oss i bilen och hastade vidare till Byxelkrok för att höra våra vänner i kören som sjöng där inför drygt 500 personer.


I Byxelkrok avslutades kvällen med ett fyrverkeri. Inte min stora förtjusning av flera olika skäl men många uppskattade den pampiga uppvisningen. Jag lägger in min "vårdikt" om någon orkar läsa den.

All denna samlade
längtan och förväntan

Allt detta sökande,
förberedande, planerande

Alla dessa drömmar
Skälvande, livsomvälvande

Allt detta krävande
planterande och grävande

Allt detta tärande
putsande och bärande

Allt detta hormonstyrda
hämningslossande och hjärtekrossande

Allt detta nedcabbande
kromlistputsande och navkapselsvabbande

Allt detta snoriga pollenretande
sparrisfrossande och brunutansol-smetande

Allt detta skrämmande, hämmande
baddräktsinklämmande

All denna förnyelse
kontotömmande  piffaupp-drömmande

Alla dessa förhoppningar
5:2-ätande och klädletande

Vad får oss att stå här huttrande och skakande
i gnistregn från brasans sprakande

Vad är det som får oss att bete oss så här
JO, DET ÄR VÅREN SOM ÄNTLIGEN ÄR HÄR!!!













6 kommentarer:

  1. Jag orkade läsa igenom din dikt och tyckte den var bra,
    och på pricken. Hälsningar från Kerstin i Rimbo.

    SvaraRadera
  2. När jag började läsa inlägget så tänkte jag; Undrar vilken dikt hon valde!? Och så fick man läsa den, härligt! Är det du själv som skrivit den? Jag bara älskade den och undrar om jag får "stjäla" den och lägg ut den på Trädgårdsamatörernas hemsida?
    Om jag kommer in där någon gång förstås! Min stordator har STORA problem. Numera kommer jag inte ens in på nätet och det är där jag har en omväg till redigeringssidorna på hemsidan. Den "riktiga" vägen kommer jag inte in - och jag ska vara webmaster!!!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  3. En utmärkt vårdikt - antar att du själv skrivit den eftersom du skriver MIN om den. 5:2 är ju med också så det gör mig ännu mer säker på att du är poeten, haha.
    Här i Mogata hann man med både att tända brasa, att vårtala och att höra manskören sjunga innan det började regna.
    Jag hade tagit på mig kläder för en vinterpromenad så jag frös inte heller.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  4. Vilken jättebra vårdikt!
    Den är på prick och pinne!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  5. Wir haben hier keine Maifeuer.
    Aber heute morgen habe ich schon
    die Maibäume bestaunt,
    die diese Nacht aufgestellt wurden.
    Dein Gedicht ist bestimmt sehr schön.
    Leider in der Übersetzung
    etwas schwierig ;-)

    Vi har ingen Maifeuer här.
    Men denna morgon har jag redan
    majstången beundrade,
    den sista natten restes.
    Din dikt är verkligen mycket trevligt.
    Tyvärr, i översättningen
    något svårt;-)

    Kram Marlise

    SvaraRadera