fredag 23 maj 2014

Dillpiondags


Nu blommar dillpionen för fullt bakom sitt stödjande galler.


Min dillpion har en lång historia bakom sig. För 14 år sedan gick jag och längtade efter en planta men tvekade lite eftersom de kostade närmare 500 att köpa.


En kväll blev vi bjudna till en man som vi bara kände lite grann, för att titta på hans stolthet, trädgården. Vi vandrade runt bland allt vackert och plötsligt stod jag inför en gigantisk rundel fylld av dillpioner. Han hörde nog mina suckar för han frågade om jag ville ha en planta. Han gick och hämtade största spaden och högg loss en rejäl klump. Den tog sig bra i min dåvarande trädgård och när vi flyttade till Öland grävde jag försiktigt upp den och tog med den i flyttlasset.


 Under den korta blomningstiden lyser de sidenskrynkliga blombladen  upp hela trädgården.



1 kommentar:

  1. Kära nån så mycket jag får lära mig av Dig. Jag visste
    inte att det fanns något som heter Dillpion.
    Det var underbara bilder. Vilken trevlig granne som Du fick den av. Lycka till med den nu.
    kram från Hajan

    SvaraRadera