lördag 19 oktober 2013

Vildpelargon




För några år sedan blev den australienska vildpelargonen "Australe" utsedd till Årets pelargon. Av en slump hittade jag en planta av den i en liten växtbutik på fastlandet. Den såg inte mycket ut för ögat och jag tänkte nog att det var ganska tveksamt om den skulle vara värd pengarna. Nu har den överlevt i två år hos mig och den har verkligen vuxit på sig. Den hänger i en ampel vid ytterdörren och är klotformad med små vita blommor som sticker ut här och var. Blommorna är inte det viktigaste på den här pelargonen, utan det är den vackra formen med tätt,tätt av blad. I går kväll kikade jag på temperaturen och beslöt att ta in blomman. Ett bra beslut eftersom vi för fösta gången i höst hade nollgradigt ute i morse.

4 kommentarer:

  1. menar du att denna vackra blomma bara kom upp
    en dag. Jättefin och skir perlagon.

    kram Hajan

    SvaraRadera
  2. Jag gillar vildpelargoner! När jag bodde i Stockholm var jag alltid på den årliga auktionen i Västerhaninge och då kom jag ofta hem med fantastiska vildpelargoner. "Folk" var mer intresserade att bjuda på dom vanliga, mer blompråliga!!

    SvaraRadera
  3. Lika snygg på undersidan bladen.......har också en. Som jag delat och delat och delat. Blivit "fådda blommor" till många! Tacksam snygging.

    SvaraRadera
  4. Ja den är mycket vacker, bilderna gör den inte helt rättvisa då (i allafall min om det är samma) har vackra mörka blad med rödare undersida. Skott (ett pyttelitet det skulle ju inte synas ;) )tog jag på just din veranda förförra året tror jag och den har i år växt till en mycket vacker planta som blommar fint. Måste fota en, det har jag glömt....

    SvaraRadera