tisdag 29 oktober 2013

Varm mjölk och kallt kaffe

Korgen som var fylld med ljung hade blåst omkring...

...och ljungkrukorna låg lite här och var

I en buske hittade jag en affisch från cirkus Olympia som besökte byn i somras.

Det sista lövet kanske? Det var ganska renblåst...

..men här, i vattentunnan, hittade jag alla höstlöv.

Så har stormen passerat och för en halvtimme sedan  (13.30) kom elen tillbaka. Den försvann strax för kl 22 i går kväll. I morse blev det ljummet kaffe från vedspisen, där elden inte riktigt tog sig men den varma mjölken från kylskåpet hjälpte upp det hela. Medelvinden i går kväll låg runt 19 sekundmeter men i byarna var det uppe ända över 40 några gånger och det är orkanstyrka. Men vi klarade oss bra ändå. I dag har jag gått runt och plockat småsaker som blåst runt men ingenting har gått sönder. Andra häromkring har haft otur med sönderblåsta skorstenar och staket men vi har inte hört något om allvarligare händelser. Skönt!


2 kommentarer:

  1. Skönt att ni klarade er bra från stormens verkningar!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Hahaha: "men den varma mjölken från kylskåpet hjälpte upp det hela." Tack för det skrattet. Skönt att stormen inte ställde till något värre för er.

    För åkte jag till Öland väldigt ofta och kuskade runt i min renault 5 som jag döpte om till Hôtel Renååå. Alla säten utom förarsätet bort och två hundar och jag - det var en husbil det! Det är väldigt roligt att titta in här och ibland känna igen sig!

    SvaraRadera