onsdag 2 oktober 2013

Fy, vad tiden går




Redan onsdag i dag! Hur ska jag hinna med allt? Jag har massor att skriva och ordna men måste hinna ut lite också medan det är ljust och halkfritt. I går köpte jag dessutom tre stora plantor hösthallon, som måste planteras inom den närmaste framtiden. Tänk att kunna förlänga hallonsäsongen ända till frosten kommer. Härligt! Det fanns till och med mogna hallon på en av plantorna så jag kunde provsmaka. Den illröda skönheten på mina bilder i går är en ettårig Amaranthus, Pony tails. På svenska heter den rävsvans. Fröna kommer från Impecta och det är en riktigt bra och lättodlad växt till höstens krukor.

2 kommentarer:

  1. "Halkfritt" ..?! Du menar inte, att ni redan börjat få nyis att glida runt på??

    Tack för infon om amarantusen! Den är ju bara såå urläcker att jag ska försöka komma ihåg att beställa hem frön till en sån inför nästa säsong.

    Jag har inte hösthallon att gräva ner ännu innan vintern är över oss, men väl ett antal humleplantor (väntar på störarna jag blivit lovad) och några hostor, som under sommaren vuxit i en gammal spånkorg. Och - det höll jag på att glömma - ett par minimala toppsticklingar av luktolvon, som jag mot alla odds lyckats rota i kruka! Plus allt annat som skulle behöva åtgärdas på gården före snön ...

    (Hu, nu blev jag ju stressad ju!)

    SvaraRadera
  2. Ja, man har mycket att göra nu när frosten kom så tidigt! Vi hade -0,5 i morse så jag antar att fler sommarblommor strukit med. har inte varit ute i trädgården alls idag, för idag var det Hemse Torgdag och hela Gotland var där - så även jag. Men usch vad jobbigt det blir efter en timme!

    SvaraRadera