fredag 21 september 2012

Kommer med tåget




Bästa mor och far!
Jag har nu fått tjänsten hos familjen och de tyckte att mina rekommendationer var de allra bästa. Nu vore jag glad om ni kunde skicka mina tillhörigheter till medsända adress. Mor vet vad jag ska ha.
Kära hälsningar

Något år senare:
Kära barn! Visst är du välkommen hem igen. Kanske kan du få en tjänst på det nya mejeriet. Inte ska du behöva stanna när du längtar så gruvligt hem. Packa dina tillhörigheter och sänd dem med järnvägen så hämtar vi dem i Löttorp. Varma hälsningar från din mor.

Ja, så kanske det var. Jag hittade den gamla trälådan, full med järnvägens adresslappar,i vårt förråd. Den har färdats flera gånger mellan Löttorp-Borgholm- Stockholms central. Kanske var det något helt annat. Kanske tillverkade man något som såldes i Stockholm. Ölands järnväg var i trafik mellan 1902 och 1961. Själv har jag dammsugit och tvättat av och tänker använda lådan när jag säljer mina kort under Ölands skördefest nästa helg.

2 kommentarer:

  1. Så du har kommit in i "branschen" du med! ;-)
    Lycka till med försäljningen!
    Gamla saker är trevliga bekantskaper...tänker alltid på de människor som de gamla sakerna handlar om hur de var, vad de gjorde och den tidens "saktfärdighet", tid till eftertanke...idag ska allt gå så fort...en del saker var ju trots allt bättre för! Visst!?
    Ha en fin helg Kerstin!
    Krama vovven! :-)

    Steffe

    SvaraRadera
  2. Hejsan!
    De är vackra de gamla kistorna och här står en efter en släkting till mannen i hallen, och med ormskinn till handtag. Det är en sjömanskista och man kan undra vart den har farit ut i vida världen , och vilken bra tolkning du gjorde. Myror göre sig icke besvär på gamla kroppar, för det spelar ingen roll var och vart de nyper till, för bort ska de "ler". Är och grattar en liten 2 åring skördehelgen, så jag tänker gå till Bygatan i morgon och insupa skördefest och kanske hitta något att ta med till barnen. Ha det gott, Karina.

    SvaraRadera