lördag 11 juni 2016

Fådda blommor - en vandring i min trädgård

 
Fuchsiaknoppar som marshmallows. Jag kan inte låta bli att försiktigt klämma på dem.
 
 
Jag krukodlar mycket eftersom min trädgård är en sandås, där all god jord snabbt försvinner och spaden klingar mot sten när jag försöker gräva.
 
 
Pelargoner finns i många varianter.
 
 
Stekt ägg? Nej, en prästkrage som låter sin krona flyta i dammen.
 
 
Det finns inga gränser mellan det vilda och det odlade. Ofta uppstår vackra kombinationer.
 
 
Näckrosor blommar från tidig vår tills frosten kommer.
 
 
Den lilla bergnejlikan sådde jag en gång och nu tittar den upp både här och där.
 
 
En vacker näva med grått bladverk.
 
 
En riktigt invecklad akleja.
 
 
Och så den vars namn jag inte vet. Jo, någonstans står det uppskrivet. Påminner om pärlhyacint men betydligt mycket större. Jag fick en lök av en bekant som inte heller visste, men så småningom hittade vi en kunnig man som berättade vad det var.
Fortsättning följer en annan dag. Trevlig helg!
 
 

2 kommentarer:

  1. Så vackra blommor du visar! Jag känner igen den sista, men kommer tyvärr inte ihåg vad den heter!! Måste vara åldern..... *fniss*
    Här kom det inga 50 mm utan förrgår kväll och på natten kom det 5 mm, igår blev det ingenting. Men man är ju inte förvånad precis, SMHI har inga bra spågummor!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  2. Vackra bilder på vackra blommor. Jag ser att ni har fått lite vatten i alla fall men jag vet att det behövs så mycket mer. Här fick vi ca 17 mm. Så pass mycket att gräset beslutade sig för att växa så pass mycket att vi får klippa det i morgon :)
    Önskar dig en fortsatt skön helg

    SvaraRadera