fredag 13 februari 2015

Och så var det fredag


Det är en speciell fredagskänsla och den sitter kvar även fast vi har slutat yrkesarbeta för länge sedan. Jag hade en vd som försökte programmera oss att måndag var bästa dagen med en hel härlig arbetsvecka liggande framför oss, men han lyckades nog aldrig riktigt med det. Även om inget är inbokat under helgen är det ändå en nybakad kaka och färska blommor som gäller.


Urgammal som jag är, gick jag i skolan på lördagarna också och jag minns ännu hur mysigt det var att komma hem på lördagseftermidagen då nybakade bullar låg under en handduk på kökssbänken och söndagssteken stod och puttrade på spisen. En del av bullarna skulle avnjutas på kvällen då det var fika i köket innan Karusellen med Lennart Hyland började på radion klockan åtta. Lördag i skolan var också lite speciellt för då hade vi rolig timme innan vi släpptes lösa inför helgen. Någon som minns?



6 kommentarer:

  1. Ja du Kerstin, precis så var det för mig också. Kommer ihåg det så väl. Kram Inga

    SvaraRadera
  2. Jaa, lilla vän samma sak här. Vi gick också Lördagarna, men slutade tidigare den
    dagen. Jag undrar också över detta med betyg. Vi hade betyg från första klass,
    1938 började jag skolan. 1951 gifte vi oss. Det var inte många år man var läxfri.
    Nu när de är 19 år, har de fortfarande flera år kvar i skolan.. Jag tog inte någon student examen, men högre allmänna läroverket. Det kostade pengar, vi hade
    inte råd, hette det på min tid. Det var inte för arbetarbarn att studera. Men det blev folk av oss ändå. Tack för dina ord påminde mig om ett och annat.
    hälsar Hajan

    SvaraRadera
  3. Apsolut...minns Hyland och Per med kallingarna! :-) Det var tider det! :-)
    Själv är jag ur fokus för tillfället på obestämd tid...hoppas hitta skärpan framöver ...det har varit lite mycket på sista tiden...så det mesta ligger nere just nu...återhämtning och vila...är det som gäller...
    Ha det gott!
    Steffe

    SvaraRadera
  4. Jag känner minsann igen alltihop. Här fick vi ofta risgrynsgröt i skolmatsalen på lördagarna. Pappa stängde affären kl 13.00 och var hemma på eftermiddagen och till lördagskvällen framför radion och Hyland gjorde mamma fina bredda smörgåsar. Då var det verkligen helg!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  5. När jag gick i skolan fanns det ingen teve så jag kommer inte ihåg att vi gjorde något speciellt på lördagen. På söndagen var det alltid middag med far- eller morföräldrarna, antingen hemma hos oss eller hos dem.
    När jag var lärare på 60-talet hade vi undervisning på lördagen men det var läxfritt den dagen och vi slutade till lunch.
    Som pensionär älskar jag måndagarna då allting sätter igång igen...
    Kram

    SvaraRadera
  6. När vi inte gick i skolan på lördagarna, så var min far, min syster och jag hemma. Min mor jobbade på kontor till kl 13. Vår lördagsuppgift var att veckostäda!! Om det tyckte jag och min syster INTE! Och på min lott var att piska mattorna.
    Ha en fin helg!
    Kram Karin

    SvaraRadera