lördag 21 juni 2014

Firande och boksläpp


Så var det då midsommarafton! Starka herrar iklädda den vackra Ölandsdräkten ser till att midsommarstången kommer på plats.


Spelmännen stämmer sina stråkar inför framförandet av de klassiska midsommarlåtarna.


Björnen, som inte alltid sover, upplevs med skräckfylld förtjusning av barn i alla åldrar. Ibland är det tryggast att titta på odjuret från pappas arm.


Ett extra inslag på Skäftekärr i år var boksläppet av den alldeles färska "Orchideer på Öland" i andra upplagan. Den första har varit slutsåld i två år och lika länge har författare Björn Lüning och fotografen Karin Rusch arbetat med den nya, starkt reviderade upplagan. Många nya bilder och nya släktskaper efter studier av orchideernas arvsmassa. Ett jättearbete av Björn, nyss fyllda 85 år, och Karin och det blev en strykande åtgång av signerade böcker.



5 kommentarer:

  1. Var kan man köpa boken?
    Ha en fortsatt trevlig midsommar.

    SvaraRadera
  2. Ska komma ihåg att tipsa Mirren om Skäftekärrs midsommarfirande till ett annat år. Vi har firat midsommar på pingstvännernas camping nära Löttorp tidigare, men jag undra om den finns kvar i deras regi.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  3. Nej men, hu! Håller ni er med en "riktig" björn till ringdanslekarna?! Inte undra på att barna blir skraja, för det skulle jag ha blivit i den åldern, lättskrämd som jag alltid varit :o)

    Av boksläpparnas kläder att döma har ni haft det ungefär lika kyligt som vi. Märklig sommar vi får i år :o/

    SvaraRadera
  4. Det gäller att hålla på traditionerna och dit hör givetvis "Björnen sover". Här såg jag rätt många Gotlandsdräkter igår och den är också väldigt vacker, fast jag tycker nog inte att det var snygg med illgröna gympadojor till.
    Ha en skön midsommardag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  5. Vad trevligt det är att någon/några gör sig besväret att skriva växtböcker. Jag beundrar verkligen deras intresse och idoghet!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera