måndag 15 januari 2018

Mera tulpaner

 
Jag fick en fråga i går om jag kunde dela med mig av de gamla, trogna sorternas tulpaner. Det hade jag gärna gjort om det var så att de förökade sig men tråkigt nog gör de inte det. Som den här gula och röda sida vid sida. De har sett ut så varje år i de elva år som jag har bott här. Det är samma sak med andra lökväxter. Jag har drömt om ett hav av blommor och tiggt till mig gamla sorter av snödroppar, vintergäck och annat men det blir de ruggar som jag har planterat och inget mer. Kan ha något att göra med att jag har mer sand än jord och svår torka under somrarna i min trädgård.
 
 
På några ställen i trädgården växer också den vilda tulpanen, som finns på några få ställen i vår flora. Den har mängder med skräpiga, fula blad som sticker upp överallt men blommorna är graciöst vackra.
 
 
I dag står den här buketten med fådda blommor i vardagsrummet. Lite för svag blixt i morgonmörkret men ni ser ändå! Glad tulpandag!
 
 

1 kommentar:

  1. Tulpaner, tänk att dom kan vara så fantastiskt vackra och olika.....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera