söndag 26 april 2015

I Arontorp, där blommar en ros...

 
Erik Axel Karlfeldt diktade om Arontorpsrosen men den här gången var vi inte i Arontorp utan i Albrunna lund, där den också växer. En utflykt till den lummiga lunden är nästan ett måste någon gång under våren. (Väldigt nära till Albrunna perenner också, detta paradis för trädgårdsälskare)
 
 
Våradonis, som den egentligen heter, är sällsynt i hela Europa men finns på Öland och Gotland och dessutom på Bornholm. En odlad variant kan man hitta hos trädgårdsmästaren. Det är mäktigt att se en äng full med de kraftiga ruggarna med dillika blad.
 
 
 

4 kommentarer:

  1. Ja, du hast Recht
    mit dem Sammelsurium der Sprache.
    Deshalb kann ich mir das geschriebene schwedisch oft erklären.
    Aber das gesprochene schwedisch, verstehe ich nicht. :-)
    Heute in 2 Wochen sind wir auch wieder in deiner schönen Heimat.
    Wir freuen uns schon sehr.

    Ja du har rätt
    dess sammelsurium av språket.
    Därför kan jag förklara för mig det skrivna svenska ofta.
    Men det talade svenska, jag förstår inte. :-)
    Idag, i 2 veckor är vi tillbaka i ditt vackra hem.
    Vi är mycket glada
    Kram Marlise

    SvaraRadera
  2. Så vackra våradonis! Man kanske skulle ta sig en tripp ner till Sudret medan gräset torkar upp efter gårdagens regn och titta på dom som växer här. Det går ju inte att klippa gräset när det är fuktigt och igår hann jag bara två varv på baksidan innan duggandet övergick i riktigt regn. Men vi hann flytta två buskar iaf. Rolle grävde åt mig och jag pekade.....det är jag bra på! Tack för tumhållningen, det kan behövas!!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  3. Så roligt att läsa så mycket gammalt och kärt. Min son är iväg nu och skall köpa Perlagoner åt mig. Vid samma gamla Konsum som på ungdomens dagar. Att börja ,ed sen tager vi en tur till Trädgårdsmästaren för att fylla upp resten. Behöver inte vara så märkvärdigt men i år är det ju blomsterlåda här, efter ommöbleringen på balkongen.
    Ha en bra Söndag önskar Hajan

    SvaraRadera
  4. Åh men lyckliga du som har tillgång till sådana exotiska rariteter. En gång har även jag varit på Öland och sett den. Oj vilken glädje det var.

    SvaraRadera