onsdag 5 november 2014

Sommardoft i november


Trots att vi är inne i första veckan av november så doftar det inte bara svamp och vissna löv i min trädgård. Luktärtshärvan i sin kruka vid garageväggen blommar på.


Jag får som en dusch av luktärtsparfym varje gång jag passerar där.


Kikar man ordentligt på bilderna så ser man att även sommarens sista bladlöss uppskattar att plantan håller sig grön och fin fortfarande.


Inte bara en liten dusch av doft sprids i novembermörkret av rosen Thisbe.


På långt håll känner jag en överväldigande rosendoft och knopp efter knopp slår ut ända till frosten kommer. En ros att rekommendera i de varmaste växtzonerna.


Lite mera diskret är den lilla stenkyndeln, som försiktigt breder ut sig trädgården. Här har den trängt sig ner i lådan med lavendel. Det gör ingenting. Den är så trevlig med sin långa blomning och fina arom.



2 kommentarer:

  1. Tack kära bloggvän för Du talade om att De heter
    Oxbär. Jag är precis rudis när det gäller alla dessa buskar. Vanliga blommor som fanss på 30 talet de kan jag. Så fina blommor och dofter fortfarande, men i
    norr där har det kommit snö.

    SvaraRadera
  2. Vi brukar sjunga minns i november den ljuva september, men som det är just nu så har september inte släppt greppet om oss än:) För min del får det gärna vara så här ett tag ännu. Jag har inte hängt med i årstiderna för i år, så det känns riktigt bra. Men jag vet förstås att vintern är i antågande och när den väl är här så blir jag glad i alla fall. Luktärter hör till favoriterna hos mig.
    Ha en bra dag!
    Kram

    SvaraRadera