söndag 2 november 2014

Lite ömma fötter och stela ben


Den här ulliga, varmt röda och välkomnande vallmon kan symbolisera årets julmässa på Skäftekärr! 


Bland de gladaste var nog alla herrar som gick därifrån med en ny keps. Kul att se hur de speglade sig från alla håll innan de bestämde sig. Damen från Fågelfors Hattateljé hade fullt upp hela dagen.


Vår lokala, men internationellt kända keramiker, Caroline Möller, hade som vanligt en vacker utställning.
Många undrar varför vi i allsin dar börjar med julen redan i allhelgonahelgen. Tja, det är t ex sista helgen som alla fritidsboende kommer till ön för att stänga huset inför vintern och många har också novemberlov. Vi behöver inte heller riskera att den fruktade fåken blockerar alla vägar med meterhöga sandblandade snödrivor, vilket kan inträffa närmare jul. Så, under 28 år, har det blivit ett välkommet avbrott i den gråa november. Och det handlar inte bara om tomtar! Mycket god mat av alla slag och mycket vackert hantverk ingår också i mässan.



4 kommentarer:

  1. oh så roligt att det har kommit en hattmakare (modist) tillbaka fin keps!

    SvaraRadera
  2. Det lät ju lite spännande, alltid välkommet med
    gamla yrken som poppar upp. Jag lärde mig till modist i Norrköping, vid unga år. 50 talet. Jag höll på i 2,5 år orkade inte längre- Det tog alldeles för lång tid.
    Jag sadlade om till affärsbiträde. Nu finns ju nästan inga modister alls. konstigt

    SvaraRadera
  3. Jag rentav ryckte till en aning och tänkte att nog kan ni på Öland som fortfarande har vallmon som blommar. Och nog kan ni alltid!:) Så vacker ullvallmo och andra fina ljuvligheter
    Hattmakare kanske är ett yrke på återtåg? Hoppas på det gör
    Karin på ön lite längre norrut, nu i höstlig novemberdimma
    Kram

    SvaraRadera
  4. Bra att man fick en förklaring :-). Tänker bara på Alice i Underlandet när jag hör talas om hattmakaren...
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera