måndag 11 september 2017

En härlig sommardag och ett nytt kryss i min flora

 
Vilken sommardag vi fick i går! Och vad spännande det var att försöka hitta nordens mest sällsynta orkidé, skruvaxet! Jag fick en vägbeskrivning: Följ det hjulspåret över alvarsmarken först och sedan nästa som svänger åt vänster, sedan se du några torra tallar i skogsbrynet....jojo, jag kom rätt till slut. De pyttesmå orkidéerna växte på en lång sträcka utmed skogsbrynet.
 
 
Jag var inte ensam ute på alvaret. Gräshoppor och syrsor hoppade runt mina fötter och luften var full av trollsländor och blomflugor.
 
 
Från en torr gren spanade lärkfalken.
 
 
Gula hedblomster växte i rikliga mängder och är som finast just nu.
 
 

2 kommentarer:

  1. Ett kryss är ett kryss är ett kryss.......grattis!

    Steffe

    SvaraRadera
  2. >det är ju verkligen "maffigt" att hitta dessa små orcide`r Så mycket roligt alla hittar på.

    SvaraRadera