söndag 17 september 2017

Amiraler, amiraler överallt

 
Nu är det amiralernas tid! Och då pratar jag inte om de pågående militärövningarna utan om en av våra stora, vackra fjärilar.
 
 
Härom dagen hamnade jag i en hel svärm av dem. Tio - tolv stycken minst. Svårt att räkna när de hela tiden flyttar på sig Alla var intresserade av de djupa fårorna i en gammal björk. Även getingar och flugor trängdes där, så något gott fanns det djupt inne i fårorna. Sav eller bara vanlig fukt?
 
 
En spännande fjäril som hör till "flyttfåglarna". Väldigt ovanligt att den förökar sig eller övervintrar i Sverige. Istället kommer den flyttande under sommaren och försvinner tillbaka till södra Europa i oktober.
 
 

4 kommentarer:

  1. Im Moment sind 3 dieser Schmetterlinge "Admiral" bei mir im Hof.
    Schönen Sonntag

    För tillfället är 3 av dessa fjärilar "Admiral" med mig på gården.
    God söndag.....Kram Marlise

    SvaraRadera
  2. Jag har inte sett en enda amiral i sommar, men de är väldigt vackra!
    Ha en skön söndag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  3. Vi har också massor av Amiraler, dom gillar min Rosenflockel i långrabatten på framsidan och den lilla buddleja som växer nedanför poolen i "gräs & bamburabatten". Den stora självsådda (som var över 5 m hög) bakom garaget tog jag kål på i våras när jag klippte ned den som vanligt. Den dog.....Istället satt jag ett skott på en jättestor bambu som faktiskt har tagit sig trots att det nästan inte är någon jord där utan bara sten och sand. Och bambu som vill ha fuktighetshållande jord och stå soligt till halvskuggigt.....!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  4. Har just varit ute i regn/sol och fotograferat några amiraler på buddlejan i trädgården. Regnbågen var också vacker.

    SvaraRadera