onsdag 22 oktober 2014

Bra böcker


Roligt med bra faktaböcker! Jag blev glad när jag läste om denna bok i dagstidningen och köpte den så fort jag hade tillfälle. Noggranna beskrivningar om färdväg till olika växtplatser från norr till söder på Öland och en inventeringslista över de växter man kan hitta där. Samtidigt lite tips om andra sevärdheter i närheten. Men inga färdbeskrivningar till de riktigt sällsynta blommorna! Bra, den här kommer jag att slita på.


Den första upplagan av denna bok kom ut för 11-12 år sedan och har också varit slutsåld i flera år. I somras kom en ny omarbetad upplaga med ännu fler fantastiska fotografier av Karin Rusch och text av Björn Lüning. Flera av orkideerna har bytt familj under de senaste åren då DNA-teknik har visat på nya släktförhållanden.


Min målsättning är att låna skönlitteratur och köpa faktaböcker, men ett och annat undantag är tillåtet. Till exempel då Linda Olsson kommer med en ny roman. Linda är född i Sverige men har bott på Nya Zeeland större delen av sitt liv. Det här är hennes fjärde bok, vad jag känner till, och precis lika bra som de tidigare. Många känner till hennes första bok "Nu vill jag sjunga dig milda sånger".
I morgon, torsdag, blir det ingen blogg hos mig. "De e mycke nu" som en del uttrycker saken.



5 kommentarer:

  1. Tack för fina boktips! Tyckte mycket om Linda Olssons första bok. Något att se fram emot i höstmörkret och längta till våren.
    Ha det gott! Kram

    SvaraRadera
  2. Tack för boktipsen!
    Linda Olsson låter intressant. Jag ska absolut försöka få tag i hennes första bok.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  3. Bücher von Linda Olsson gibt es auch in deutscher Übersetzung hier zu kaufen.
    Das Orchiedeen Buch habe ich mir auf Öland gekauft (gibt es auch in deutsch).
    Aber dein erstes Buch: "En guide till Ölands växtvärld", weißt du, ob es das auch in deutsch gibt?
    Tolle Fotos gestern aus Trollskogen!

    Böcker av Linda Olsson finns också i översättning till tyska för att köpa här.
    Den Orchiedeen bok jag köpte på Öland (det finns även på tyska).
    Men din första bok: "En guide till Ölands växtvärld", du vet, om det finns på tyska?
    Stora bilder från igår Trollskogen!
    Kram Marlise

    SvaraRadera
  4. jag älskar faktiskt Koltrastens läte. De sista fyra åren har jag inte hört några. Men där jag bodde föut
    var det så härligt på kvällen när de kvittrade på.
    Det är mycket sådant jag saknar nu..
    Fina bilder tycker Hajan

    SvaraRadera
  5. Tack för boktipsen. Bra presenter för sommarölänningarna!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera