torsdag 29 december 2011

Historiens vingslag




En liten bit utanför Trosa ligger slottet Tureholm. Redan på 1300-talet byggdes det ursprungliga slottet på platsen . Det ägdes av riddare Nils Gädda och hette då Gäddeholm. Under århundrandena har det hänt mycket och bland annat har byggnaden brunnit ner en gång.  Den nuvarande byggnaden ritades av arkitekten Carl Hårleman och uppfördes på 1730-talet. Många mäktiga släkter har ägt slottet och idag är det familjen Bonde som, liksom många andra slottsägare, kämpar för att få ekonomin att gå ihop. Pampigt är det och den långa uppfartsrampen är imponerande.

Hur jag mår? Tja, igår tog jag min första lite längre promenad men visst känner jag fortfarande av alla snitt i magen och det tämligen låga blodvärde som jag hade efter operationen. Det tar nog några veckor till innan jag är helt OK.

3 kommentarer:

  1. Godmorgon Kerstin. Tack för din intressanta historielektion! Häftig villa, förstår att det måste vara förenat med en rejäl sparbössa både uppvärmningskostnader, renovering och annat underhåll. Man har svårt att fatta att någon klarar av att bo så flott... Ansiktet utåt är ju flott... så åtminstone för ett ögonblick skulle det vara häftigt att byta! Kram Ingela

    SvaraRadera
  2. Kul med lite intressant historia! Visst är det pampigt men med tanke på bl.a vilken städning det måste vara om man har en så stor villa, så är jag glad att jag inte bor där:))
    Kram Margot

    SvaraRadera
  3. Intressant läsning! - och fina bilder på det pampiga slottet! Tur att vi har en förhållandevis liten villa som vi klarar att hålla igång utan bekymmer för ekonomin...

    Har "läst ikapp" på din blogg och ser att du haft en dramatisk månad. Trevligare saker kan man ha för sig... Skönt att du är på väg uppåt igen i alla fall. Och att vi lever på 2000-talet...!

    Krya-på-dig-kram
    :-)

    SvaraRadera