lördag 10 november 2018

Gåsatider

Prutgås
 
Alla med skåneanknytning festar säkert den här helgen. Det är ju en gammal tradition med Mårtens afton och gåsafest. Jag tycker att tamgås är lite väl fett. Däremot har jag smakat grågås en gång och det var mera i min smak.
 
Vitkindad gås
 
Svartsoppa har jag lagat en gång och det räcker. Det var en gång i tiden när jag gick på hushållsskola och den soppan föll inte mig i smaken. Jag lämnar gärna min portion till svartsoppeälskarna.
 
Bläsgäss och sångsvanar
 
Just nu är Ölands södra udde full av rastande gäss av flera arter. Till glädje för ornitologerna och till förtret för bönderna som får sådden avbetad.
 
 

3 kommentarer:

  1. Njae, gås har jag ätit en enda gång - och det lär nog inte bli fler! Det måste ha varit tamgås, för fett var det. Det räcker så bra med kyckling och kalkon. Fast efter att ha levt på kalkon i alla möjliga former under ett julbesök hos goda vänner i kalifornien så är det inte heller nån favorit. Vi bodde hos våra vänner 3 veckor och den kalkon min väninna stekte inför julfesten var enorm. Jag var chockad. Den gick precis in i hennes jätteugn och trots att vi var ett 30-tal gäster på juldagsmiddagen, så blev det alltså MASSOR över. Men på slutet när det bara var "stuffingen", sås och torra småbitar kvar så skyllde vi på att vi skulle träffa andra vänner på kvällen och gav oss iväg på krogen. Sen dess har jag försökt undvika kalkon.....
    KRAM och TREVLIG HELG/Susie

    SvaraRadera
  2. Kul med traditioner, dom ska man hålla på. Mja svartsoppa är inget jag direkt längtar efter...gås har jag aldrig ätit heller! Men det är inte alla som gillar kroppkakor heller ha ha...
    Ha det gott i dimman!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  3. Visst är det mysigt och roligt med våra traditioner.
    Jag har sovit tills nu, det är ingen tradition , fy vad litee gnäll är nog nyttigt med-jobbigt det kommer att bliva hela dagen.

    SvaraRadera